Drone2Go is een innovatief samenwerkingstraject met andere first responders (Politie, Brandweer | NIPV, ILT Aerosensing, NVWA, Douane en de Kustwacht) om de ontwikkeling van een automatische- en op afstand vliegende drone te stimuleren. Dit doen we ook samen met de markt en kennisinstellingen, hiermee stimuleren we ook de Nederlandse dronesector. Door hierin gezamenlijk op te trekken, wordt nóg meer meerwaarde gecreëerd en werken we toe naar een landelijk overheidsnetwerk van automatische drones. Deze drones zijn inzetbaar voor incidentmanagement en toezicht op meerdere vaste locaties (automatische drone uit de box bij bijvoorbeeld bestaande verkeersposten/ centrales).
Door het project Drone2Go stimuleren we de ontwikkelingen van drones en werken we gezamenlijk toe naar een landelijk dekkend drone netwerk. De drones in dit netwerk kunnen 24 uur per dag zelfstandig naar een incident vliegen en live beelden delen met de hulpverleners. Met de inzet van deze drones kunnen we incidenten sneller oplossen. De vervolgacties zijn effectiever en de gevolgen voor de samenleving zijn kleiner. Het dronenetwerk kan in de toekomst door verschillende partners gebruikt worden.
Op deze manier kan de politie bijvoorbeeld snel en langdurig zoeken naar vermiste personen. De brandweer kan een brand opsporen, monitoren en bestrijden. De Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit kan een drone inzetten om gewassen of kermisattracties te controleren.
ILT Aerosensing kan een drone gebruiken voor het meten van de zwaveluitstoot van een schip. En RWS kan eenvoudig een olievlek in kaart brengen of een duidelijk overzicht geven van een aanvaring of een verkeersongeval waardoor het probleem sneller en gerichter opgelost kan worden.
Om deze ambitie op een veilige en verantwoorde manier te bereiken, hebben we in de eerste drie jaar in kleine stappen getest en geoefend op het praktijkgebied Nijmegen-Tiel, dat op 23 november 2020 is geopend door voormalig Minister Cora van Nieuwenhuizen. Diverse gespecialiseerde marktpartijen laten tijdens ‘sprintsessies’ (kleine afgebakende projecten) zien welke nieuwe technieken zij hebben ontwikkeld op het gebied van een automatische- en op afstand vliegende drone. Ook het eigen RWS Droneteam maakt gebruik van het praktijkgebied.
De partners richten zich naast de technische uitdagingen op de wet- en regelgeving en beleidskaders (genoemd ‘compliance’) die voor een gezamenlijk netwerk van drones van cruciaal belang zijn. Compliance rondom Drone2Go gaat onder andere over het verwerken van (beeld)informatie zoals privacy en informatiebeveiligingsaspecten, maar ook over de (juridische) randvoorwaarden om een drone te gebruiken. Er wordt door drie werkgroepen gewerkt aan het doel van de Compliance Drone2Go en het beoogde projectresultaat. De werkgroepen worden gevormd door onder andere juristen, productowners, beleid. De verwachting is dat de werkgroepen eind 2024 de opdrachten hebben afgerond.
Ondertekening intentieverklaring
Op 17 januari hebben de partners van Drone2Go een vernieuwde intentieverklaring ondertekend waarmee ze de gezamenlijke betrokkenheid en ambities onderschrijven.
Drone demodag voor overheidscollega’s
Overheidscollega’s betrekken en laten meedenken over een nieuwe dimensie, de drone-inzet, waar niet alleen RWS maar ook omgeving en burgers mee te maken krijgen.
Connectiviteit
Test connectiviteit tot 120 meter. Preflight maar ook inflight de dekking in de lucht zien en voorspellen. Het 4G netwerk in Nederland onderzoeken om telemetrie en payloadgegevens te ontvangen.
Zichtbaarheid
Het visueel maken van drones voor andere luchtruimgebruikers en zichtbaar zijn in cockpit van bemande luchtvaart.
Fail-safe
Het ontwikkelen van software dat drones veilig laat navigeren en objecten vermijdt tijdens het vliegen.
Repeterende drone missie
De NVWA organiseerde een missie waarbij repeterend over een mais- en grasveld is gevlogen. Met de verzamelde data werden groeicurven en ziekten in gewas inzichtelijk.
Waypoint missies
Grafisch de vlucht weergeven met een kleurcode die de realisatie van de vlucht t.o.v. de batterijstatus laat zien. Routeplanning om betere route te berekenen en automatisch te vliegen.
Duurtest met diverse boxen
De vlucht wordt vooraf gepland via een online tool. De drone krijgt nabij Parijs een vliegroute vanuit Nederland en vervolgens vliegt de drone automatisch de route.
Generiek webinterface
Met een generieke interface gebruik kunnen maken van alle beschikbare basisstations en bijbehorende drones in het netwerk.
Cybersecurity
Uitvoeren van een zogenaamde Pentest (binnendringingstest) uitgevoerd: een toets op kwetsbaarheden van de computersystemen die langdurig bij sprint 9 (Robuustheid) zijn getest. Met als doel de systemen beter te beveiligen.
Obstacle detection avoidance
De drone kiest zelfstandig een route naar één of meer door de remote gebruiker opgegeven point(s) of interest, waarbij een veilige (door drone zelf gedetecteerde obstakels) en energiezuinige route wordt gevlogen.
Automatische inspectie schip
De drone vliegt op basis van een manuele aanwijzing van een nader te inspecteren schip volledig automatisch naar de juiste locatie, volgt het schip, identificeert het schip en maakt een serie foto’s.
Robuustheid
Product owners faciliteren UAS-aanbieders met praktijk- en oefenlocaties, waar ze een testplan uitvoeren met diverse BVLOS vluchten, simuleren incidenten op water (bv. aanvaring, inspectie uitstoot) en op land (bv. brand, verkeersongeval).
Automatische herkenning
De drone vliegt op basis van een trigger of geplande inspectie naar de locatie om gestructureerd op zoek te gaan naar het schip dat de trigger heeft veroorzaakt.
Obstacle detection & avoidance
De drone kiest zelfstandig een route naar één of meer door de remote gebruiker opgegeven point(s) of interest, waarbij een veilige (door drone zelf gedetecteerde obstakels) en energiezuinige route wordt gevlogen.
Juridisch kader
De drone-data delen met andere product owners binnen wettelijke grenzen om de waarde ervan te benutten volgens maatschappelijke voorwaarden.
Automatische inspectie
De drone geeft direct na de vlucht de exacte locatie van de te inspecteren objecten (zieke bomen) aan, waardoor onmiddellijke inspectie ter plaatse mogelijk is zonder te wachten op de analyse van sensordata.
Obstacle detection & avoidance
De drone kiest zelfstandig een route naar één of meer door de remote gebruiker opgegeven point(s) of interest, waarbij een veilige (door drone zelf gedetecteerde obstakels) en energiezuinige route wordt gevlogen.
Automatische objectherkenning
De drone geeft onmiddellijk na de vlucht de exacte locatie van inspectieobjecten aan, zodat directe ter plaatse inspectie mogelijk is zonder te wachten op sensordata-analyse.
Routeplanning
De online verstrekte opdracht wordt binnen enkele minuten door een operator omgezet in vluchtplanning en -uitvoering met de drone die hoort bij het hiervoor geselecteerde basisstation.
Routeplanning en koppeling
De online verstrekte opdracht wordt binnen enkele minuten door een operator omgezet in vluchtplanning en -uitvoering met de drone die hoort bij het hiervoor geselecteerde basisstation.
Koppeling boxen operations centre
Een testcase en startpunt voor de komende sprints: automatische start en landing van de drone direct uit de doos, inclusief padplanning van de startlocatie naar de gewenste plek en de weergave van camerabeelden.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een programma van VWM