De inzet van drones met camera’s en sensoren vormt een belangrijke ondersteuning voor hulpverleners, toezichthouders en andere overheidsdiensten. Daardoor kunnen zij incidenten en problemen sneller en effectiever in kaart brengen, waardoor ze die ook sneller en beter kunnen oplossen.
Al enkele jaren maken overheidsdiensten gebruik van drones, waarbij de drone zich in het gezichtsveld van een herkenbare dronepiloot bevindt. Omstanders kunnen de drone koppelen aan een zichtbare piloot in de buurt en met vragen bij deze persoon terecht. In aanvulling daarop werken verschillende overheidspartijen individueel toe naar drones die op afstand bestuurd kunnen worden. Dit wordt beyond visual line of sight (BVLOS) genoemd. Deze drones vliegen zelfstandig hun route onder toezicht van een piloot op afstand.
Met het project Drone2Go bundelen we onze krachten en werken we met zeven overheidspartijen aan de professionalisering van drones in Nederland. Samen werken we aan de techniek en verantwoorde wet- en regelgeving om op afstand bestuurde drones de komende jaren mogelijk te maken.
Ons uiteindelijke doel is om een gezamenlijk netwerk van deze op afstand bestuurde drones te hebben. Deze drones gaan dan met een druk op de knop de lucht in vanuit een soort doos, die dient als oplaadpunt en als platform voor opstijgen en landen. Na het geven van een menselijke opdracht kiest en vliegt de drone zelfstandig de beste route. Een piloot op afstand houdt toezicht, en kan ingrijpen als het nodig is.
We willen de op afstand bestuurde drones op verschillende locaties gaan stationeren, zodat ze razendsnel kunnen uitrukken. Hierdoor kunnen we nog slagvaardiger optreden bij ongevallen, incidenten of overtredingen.
Lees in onze User Stories hoe de op afstand bestuurde drone ons gaat ondersteunen in onze werkzaamheden.
Samen werken we toe naar een veilig en verantwoord gebruik van deze op afstand bestuurde drones in Nederland. Dit doen we door te experimenteren en te onderzoeken wat er mogelijk is binnen bestaande wetgeving, of waar nieuwe, verantwoorde en uitvoerbare wetgeving nodig is. Hierbij is veel aandacht voor de privacy van de burger.
Drone2Go is een initiatief van Rijkswaterstaat, waarbij er wordt samengewerkt met de Politie, Brandweer | NIPV (Nederlands Instituut Publieke Veiligheid), ILT Aerosensing, NVWA, Douane en de Kustwacht.
Binnen minuten al een duidelijk beeld van de situatie
Gerichte inzet van mensen en middelen, door beter inzicht
Grotere veiligheid voor medewerkers op gevaarlijke locaties
Beperken van vervolgschade door snellere afhandeling
Emissiereductie door minder inzet (groot) materieel
In 2025 voeren we praktijktesten uit op vijf verschillende locaties in Nederland. In deze tests onderzoeken we of de op afstand bestuurde drones daadwerkelijk ondersteuning bieden in ons werk, en we onderzoeken hoe één drone door meerdere partners gebruikt kan worden.
Daarnaast gebruiken we de proeven om inzicht te krijgen in de relevante wet- en regelgeving. Denk hierbij aan de regels rondom het veilig vliegen, maar ook regels rondom het verantwoord delen van data.
© 2025 Smart Patrol, een onderdeel van VWM
Op de Noordzee testen we de mogelijkheden en meerwaarde van drones die op afstand worden bediend. In dit gebied zal de drone opstijgen vanaf een Rijkswaterstaat-locatie in Scheveningen. Tijdens het testen richten we ons op het uitvoeren van verschillende scenario’s, waarbij een drone van grote meerwaarde kan zijn. Denk aan het zoeken naar een drenkeling of toezicht in windturbineparken.
Er staan proefvluchten gepland in mei en in september/oktober 2025.
In dit testgebied ligt de focus op connectiviteit (o.a. 4/5G) en integratie met andere systemen. We onderzoeken bijvoorbeeld hoe stabiel de netwerkverbinding blijft en welke invloed een zoute omgeving heeft op de drone. De drone wordt gestationeerd bij het Rijkswaterstaat Offshore Expertise Centrum en vliegt richting de Noordzee.
Er zijn nog geen data bekend voor de proefvluchten.
Op deze testlocatie onderzoeken de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) en de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) hoe op afstand bestuurde drones hun werk kunnen ondersteunen. De ILT test bijvoorbeeld of op afstand bestuurde drones kunnen ondersteunen bij het detecteren van schepen die illegaal ontgassen. De NVWA onderzoekt of drones bijvoorbeeld ingezet kunnen worden om illegale visfuiken op te sporen. De testvluchten vinden plaats op de Beneden Merwede en de Nieuwe Merwede.
Er zijn nog geen data bekend voor de proefvluchten.
De politie en brandweer | NIPV onderzoeken of op de Technology Base in Twente, testvluchten kunnen worden uitgevoerd met drones in de nabijheid van bemand luchtverkeer, zoals vliegtuigen en helikopters. Om deze vluchten veilig te laten verlopen, moet er getest worden met een ‘UTM-omgeving’ (Unmanned Traffic Management). Dit systeem maakt het mogelijk dat drones en bemande luchtvaartuigen veilig het luchtruim delen. Via UTM communiceren alle luchtgebruikers met elkaar over onder andere hun locatie en vliegroutes.
Er zijn nog geen data bekend voor de proefvluchten.
We bereiden een proef voor om te onderzoeken hoe op afstand bestuurde drones kunnen bijdragen aan slimmer en sneller verkeers- en incidentmanagement. Kan een drone bijvoorbeeld helpen om gerichter hulp te bieden bij een ongeluk op de vaarweg of de autoweg? Op deze testlocatie richten we ons op het vliegen buiten het zicht van de piloot (BVLOS). Dit is een cruciale stap voor de toekomst van drones in Nederland. Momenteel zitten we in de voorbereidingsfase, later dit jaar volgt meer informatie.
Er zijn nog geen data bekend voor de proefvluchten.