En op de webcam op de dichtstbijzijnde strandtent kan ik het ook al niet zien. Als ik de helicopter alarmeer, zijn deze pas over 35 minuten ter plaatse. Nee, er mag geen twijfel over bestaan, ik moet toch de reddingboot maar weer om hulp vragen.
De reddingboot meldt zich. Alweer een surfer, daar gaan we weer … De truck zal ze naar de branding brengen om ze te lanceren, ze verwachten over 10 minuten ter plaatse te zijn.
Maar dan belt de dame terug. De surfer heeft zijn zeil weer omhoog gekregen en zeilt zelfstandig terug naar de kant. Een hele opluchting! De centralist gromt. Had ik nu maar een drone gehad om zelf een beeld te kunnen maken van de situatie. Dan had ik de reddingboot drie onnodige uitrukken kunnen besparen ….
02.51u UTC. Het is een rustige nacht op de meldkamer van de kustwacht. De handhaver scant voor de vierde keer die nacht de kustlijn. Tot op heden nog geen succes. Het lijkt weer een rustige nacht te worden.
Maar dan ineens verschijnt er een klein snelvarend schip op de radar. Het schip heeft geen AIS en vaart recht op de kust af … Er moet nu ineens snel gehandeld worden! Er wordt geschakeld met de veiligheidsregio om een patrouille ter plaatse te krijgen. Aanrijdtijd is 25 minuten. En eenmaal aangekomen kan de patrouillewagen het strand niet op. De KNRM komt te hulp met het kusthulpverleningsvoertuig, maar voordat iedereen elkaar heeft gevonden, is het snelle vaartuig alweer omgedraaid en bijna buiten bereik van de radar.
Gelukkig heeft de operator ook de drone op laten stijgen vanuit de box die 10 kilometer verderop staat. De drone schakelt over naar warmtebeeld en hierdoor is al snel duidelijk dat er twee mannen met sporttassen uit het kleine bootje klimmen en gauw in de duinen lijken te verdwijnen. Met het warmtebeeld is het voor de drone geen enkel probleem om de mannen te volgen en de politie enige tijd later achter hen aan te sturen.
Henk en Sara zijn een dagje aan het zeilen. Bij vertrek zag alles er zo mooi uit en ze hadden zich al weken verheugd om in deze vakantie een keer naar de Waddenzee te zeilen. Eindelijk was het zo ver! Van het stille water over op het stromende water. Maar gedurende de dag betrok de hemel en viel de wind weg. Zeilen was er nauwelijks nog bij, de zeilen hingen als slappe vaatdoeken aan de mast. Dan maar op de motor verder, maar het was nog wel ver. Bij iedere windvlaag geprobeerd om toch nog te zeilen om zo brandstof te besparen. En niet te hard varen op de motor natuurlijk. Anders zou het wel eens een dure vakantie kunnen worden. En toen viel de duisternis. De stroom leek gedraaid, maar was dat nu wel zo? Waar waren ze eigenlijk precies? De vaargeul werd al smaller, en voor hen lag geen betonning meer. Het was ook echt van het ene probleem op het andere. Het kleine bootje was niet berekend op het nachtvaren en het duurde dan ook niet lang voordat het strandde op een zandbank. Maar welke?
Het alarm gaat voor de reddingboten van Harlingen en Vlieland. Een zeiljacht vermist, tussen Kornwerderzand en Terschelling. Een zoekgebied dat zelfs met vier reddingboten meerdere uren kost om te doorzoeken. Het scheepje had langzaam gevaren, maar was evengoed meer dan zes uur geleden uit Kornwerderzand vertrokken. En had het überhaupt de juiste vaargeul wel gevolgd? Het zou een lange zoektocht worden.
Gelukkig kon de operator op de Kustwacht ook beschikken over een drone die opgesteld stond bij Kornwerderzand. Met de warmtebeeldcamera en vanaf hoogte kon sneller een groot gebied afgezocht worden. Door de drone te laten zoeken vanaf Kornwerderzand, konden de reddingboten zich focussen op het zoekgebied onder Vlieland en werd het zeilbootje al na een half uur zoeken gevonden, halverwege de vaarroute naar Harlingen.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een programma van VWM