Veelgestelde vragen

Over het project Drone2Go

We werken samen omdat we allemaal dezelfde uitdagingen hebben. Samenwerking voorkomt dat niet iedere overheidsorganisatie apart het wiel uitvindt. Zo delen en verrijken we kennis en ervaring, om nu en in de toekomst zo efficiënt mogelijk te werken.

Drone2Go vliegt voorlopig alleen met drones in praktijk- en testomgevingen. Partners van Drone2Go gebruiken al wel drones voor eigen doeleinden. Tijdens alle vluchten houden de partners zich aan de geldende wet- en regelgeving rondom drones.

Voor elke praktijk- of testlocatie wordt een vergunning of ontheffing aangevraagd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), volgens de voor iedereen geldende regels. Pas na het verlenen van toestemming wordt er gevlogen.

Drone2Go werkt toe naar op afstand bestuurde drones, die zelf hun route bepalen en obstakels vermijden. Een persoon geeft hierbij altijd de opdracht om een drone te laten opstijgen en naar een locatie te vliegen. Een piloot houdt de drone tijdens de vlucht in de gaten en kan de besturing overnemen als dat nodig is.

Hoewel we met Drone2Go alleen nog maar in testgebieden vliegen met drones, is integer omgaan met privacy erg belangrijk binnen het project. De verschillende partners maken al langere tijd gebruik van diverse vormen van cameratoezicht of andere ondersteunende middelen waarbij data wordt verzameld, bijvoorbeeld via camera’s op straat, helikopters en handmatig bestuurde drones. Het verzamelen, de opslag en de toegang tot deze data moeten voldoen aan strenge wettelijke eisen rondom bijvoorbeeld privacy. Deze regels gelden ook voor data die we verzamelen met de op afstand bestuurde drones.

Drones kunnen gebruikt worden voor veel maatschappelijke toepassingen. Tegelijkertijd zijn we ons bewust van de risico’s die drones met zich mee kunnen brengen. Daarom is het essentieel dat we als overheid samenwerken met de sector, de markt en onderzoeksinstellingen om drones veilig en verantwoord in te zetten. Daarbij werken we ook aan maatregelen om ons te beschermen tegen drones met kwade bedoelingen.

In de huidige drones zijn al vormen van kunstmatige intelligentie toegepast voor het veilig kunnen vliegen. Daarnaast testen we specifieke toepassingen waarbij kunstmatige intelligentie wordt ingezet, bijvoorbeeld bij het inschatten van de omvang van een olieverontreiniging op het water.

Op de lange termijn. Dit is namelijk, naast de techniek, mede afhankelijk van de wet- en regelgeving die daarop wordt aangepast. De verwachting is dat deze niet voor 2030 volledig geïmplementeerd is.