
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland en Defensie werken samen aan een permanent testgebied voor drones die op grote afstand bestuurd kunnen worden. Dit unieke luchtruim boven zee, tussen Katwijk en Wassenaar, moet eind 2026 operationeel zijn en vormt een cruciale stap voor veilige dronevluchten op grote afstand. Drones kunnen in de toekomst ingezet worden om bijvoorbeeld te zoeken naar drenkelingen op zee, het vervoeren van medicijnen of het inspecteren van dijken of windmolens. Op 8 oktober werd de samenwerking officieel ondertekend.
Om het plan van de grond te krijgen werd er een een samenwerkingsovereenkomst getekend op het drone-testcentrum Unmanned Valley, op het voormalige marinevliegkamp Valkenburg. Minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat, Staatssecretaris Gijs Tuinman van Defensie en gedeputeerden Meindert Stolk en Arne Weverling van Zuid-Holland plaatsten hun handtekening.
Speciaal testgebied
Het speciale luchtruim komt voor de kust tussen Katwijk en de Rotterdamse haven. Vanaf Unmanned Valley stijgen de drones op en landen er weer. Het gebied wordt ingericht voor zogenoemde BVLOS-vluchten (Beyond Visual Line of Sight). Dat betekent dat drones buiten het zicht van de piloot mogen vliegen. Met BVLOS kunnen drones langere afstanden afleggen en taken uitvoeren die nu vaak nog te gevaarlijk, tijdrovend of duur zijn.
“Dit testgebied brengt innovatie, economie en defensie samen. Het versterkt onze positie als koploper in luchtvaarttechnologie en biedt tegelijk kansen voor werkgelegenheid en kennisontwikkeling.” – Meindert Stolk, gedeputeerde Economie en Innovatie
De samenwerkende partijen:
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het luchtruim boven de Noordzee, tussen Katwijk en de Rotterdamse haven, aangewezen als voorkeursgebied voor BVLOS-vluchten. De provincie Zuid-Holland leidt de luchtruimwijzigingsprocedure, in nauwe samenwerking met experts van To70 en Dutch Drone Delta partners MovingDot, AirHub en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Deze alliantie markeert een krachtige samenwerking tussen Rijk, regio en industrie.
Wat is BVLOS-vliegen?
BVLOS-vluchten, waarbij drones buiten het zicht van de piloot vliegen, maken het mogelijk om op grotere afstand, langer en efficiënter operaties uit te voeren. Hierdoor kunnen we in de toekomst drones bijvoorbeeld gebruiken voor inspecties van windmolens, dijken en (kritieke) infrastructuur. Maar denk ook aan het beveiligen van moeilijk te bereiken locaties, zoals een havengebied. Deze technologie kan onze samenleving veiliger, duurzamer en efficiënter maken. Maar voordat BVLOS-vluchten breed ingezet kunnen worden, is zorgvuldig testen cruciaal.
“Met het BVLOS-testgebied nemen we in Zuid-Holland het voortouw in de ontwikkeling van de drone-industrie. Van luchtruimbeveiliging tot transport, en van inspecties tot het nemen van monsters. We leggen hiermee een belangrijke basis voor de luchtvaart van de toekomst.” – Arne Weverling, gedeputeerde Luchtvaart
Een impuls voor de toekomst
Het BVLOS-testgebied zal naar verwachting eind 2026 operationeel zijn, met duidelijke afspraken en procedures om veilig vliegverkeer te garanderen voor zowel drones als regulier vliegverkeer. Ons samenwerkingsproject Drone2Go deelt kennis met de betrokken partijen over het proefgebied. In de toekomst hoopt Drone2Go ook zelf gebruik te kunnen maken van dit testgebied.
“Drones zijn een prachtige innovatie waar we nu al veel voordelen uit halen, maar dat is eigenlijk pas het begin. Als drones buiten het zicht van de bestuurder kunnen vliegen, kunnen drones ons nog veel meer brengen. Met dit testgebied zetten we een serieuze stap in die richting.” – Robert Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat