Nieuws

Goed op de hoogte

Nieuwsbericht

Rijkswaterstaat test in Den Helder met drone die naar incidenten vliegt

We testen of de op afstand bestuurde drone van meerwaarde is bij incidenten

In de afgelopen maanden hebben we verschillende proeven uitgevoerd met een drone bij de Kooybrug in Den Helder. Tijdens deze testen werd een drone handmatig bestuurd door een dronepiloot met een afstandsbediening in de hand, die op dezelfde locatie stond. Nu begint de volgende fase van het project, waarbij Rijkswaterstaat samen met de provincie Noord-Holland en het Nationaal Dataportaal Wegverkeer onderzoekt of de drone ook op grote afstand via een computer bestuurd kan worden. Hierdoor kan de drone al binnen enkele minuten bij het ongeval zijn en zo informatie verzamelen, nog voordat hulpdiensten aanwezig zijn. Met de proef onderzoeken we de meerwaarde van het gebruik van drones bij pech of een ongeval op weg of op het water. De proef loopt tot en met april 2026.

Wat testen we de komende maanden?

De aankomende maanden vinden er opnieuw proefvluchten plaats rondom het kruispunt van de Kooybrug, op de N9, N99, de N250 en het Noordhollandsch Kanaal in Den Helder. Dat gebeurt met name op werkdagen en niet in de nacht. Gekeken wordt of de drone bij een melding van een incident zelfstandig, binnen enkele minuten, op de incidentlocatie kan zijn om live-beelden te delen met de meldkamer of verkeerscentrale. In de ideale situatie is dat nog voor de hulpdiensten ter plaatse zijn. De drone kan namelijk vliegensvlug naar de locatie van het incident en komt geen drukte onderweg tegen. Tijdens de vlucht bedienen gecertificeerde dronepiloten de drone via een computer. Met beelden vanuit de lucht kan de verkeerscentrale direct inschatten wat nodig is om het incident af te handelen. Denk aan het oproepen van een bergingsauto of een wegdekreiniger als er bijvoorbeeld olie op de weg ligt. Als de proef goed verloopt, wordt de drone ook bij echte incidenten ingezet in het testgebied. De drone heeft een bereik van 15 kilometer, omdat het om een proef gaat, vliegt de drone niet verder dan 2 kilometer vanuit zijn basisstation bij de Kooysluis.

Onderzoek naar andere voordelen

Naast de voordelen, veiligheid en techniek wordt met de proeven ook onderzocht of de data die drones leveren waardevol is voor navigatiediensten zoals Google Maps en TomTom. Als dat zo is, dan verschijnt informatie over afsluitingen of files sneller in navigatiesystemen. Hierdoor kunnen weggebruikers beter voorbereid de weg op.

Grote meerwaarde voor Rijkswaterstaat

Voor Rijkswaterstaat ligt de focus tijdens de proef op het besturen van de drone buiten het zicht van de piloot (BVLOS). Daarmee wordt het mogelijk om een drone via een computer op grote afstand te bedienen, waardoor de dronepiloot niet eerst naar de locatie van het ongeval hoeft te rijden. Bij Rijkswaterstaat maken we al jaren gebruik van drones. Maar op dit moment hebben onze dronepiloten nog een aanrijtijd van ongeveer 1,5 tot 2 uur. Met op afstand bestuurde drones kan dit worden teruggebracht tot enkele minuten. Daarmee verwachten we incidenten en problemen nog sneller en effectiever in kaart te brengen, zodat we deze ook sneller en beter kunnen oplossen. De Kooybrug is één van de locaties waar we binnen het Rijkswaterstaatproject ‘Drone2Go’ praktijkproeven uitvoeren. Op onze projectpagina zijn al onze proeflocaties te vinden.

De drone in Den Helder is te herkennen aan de geel-blauwe kleuren van Rijkswaterstaat

Privacy

Het veilig en verantwoord inzetten van drones staat voorop. Deze drone vliegt binnen gecontroleerd luchtruim van defensie. Voor iedere vlucht wordt dan ook toestemming aangevraagd. Daarnaast is de drone herkenbaar door de geel/blauwe strepen van Rijkswaterstaat en communiceren de partijen actief over de proef. Vragen over privacy en de beelden die de drones maken zijn begrijpelijk. De provincie en haar partners/leveranciers gaan hier uiterst zorgvuldig mee om. Zo vliegt de drone zo min mogelijk over huizen en bedrijven. De dronebeelden van de weg of vaarweg worden gebruikt met maar één doel: onderzoeken of er sneller hulp geboden kan worden bij incidenten voor de (verkeers)veiligheid en bereikbaarheid en daarvan te leren.

Het vervolg van de proef

Op dit moment is er nog geen speciale wet- en regelgeving voor op afstand bestuurde drones, de verwachting is dat die er niet voor 2030 is, waardoor drones nog niet grootschalig ingezet gaan worden voor de afhandeling van incidenten. Na afloop van de proef blijft de drone daarom ook niet staan.

Meer informatie

Met vragen over deze proef kunnen weggebruikers en omwonenden contact opnemen met het servicepunt van de provincie: 0800-0200 600 (gratis) of per mail: servicepunt@noord-holland.nl. Ook provincie Noord-Holland heeft een persbericht gepubliceerd over de proef.

Drone2Go

Over het project

Met het project Drone2Go werken we met zeven overheidspartijen aan de professionalisering van vliegende drones in Nederland. Gezamenlijk werken we aan de techniek en verantwoorde wet- en regelgeving om op afstand bestuurde drones de komende jaren mogelijk te maken. Hierdoor kunnen we nog slagvaardiger optreden bij ongevallen, incidenten of overtredingen.

Nieuwsbrief ontvangen?