Nieuws

Goed op de hoogte

Drones laten vliegen in ons areaal? Dat mag niet zo maar!

Al enige tijd beschikt Rijkswaterstaat over een eigen droneteam. Dat komt in actie bij de afhandeling van incidenten en levert beelden die helpen om snel en vakkundig ons werk te doen. Daarnaast beoordeelt het droneteam aanvragen die binnenkomen bij het speciale ‘Droneloket’. Op die manier helpt het droneteam de RWS-collega’s bij de keuze voor de inkoop van dronevluchten. Bijvoorbeeld wanneer je inspecties wilt laten uitvoeren om de staat van enkele bruggen vast te stellen. Maar ook voor het maken van beelden ten behoeve van een digitaal communicatiemiddel.

Drones van derden

Rijkswaterstaat merkt dat er steeds vaker momenten zijn waarop derden in ons areaal met een drone de lucht in gaan zonder dat hierover vooraf contact is geweest of zonder dat er een check gedaan is op de veiligheid (Mag je daar vliegen?) en op de aanwezigheid van de juiste certificeringen (Beschikt de partij die voor mij vliegt wel over de juiste papieren?).

Kort gezegd zijn er twee hoofdcategorien als het gaat om het uitvoeren van dronevluchten. Je hebt de zogenaamde ‘open categorie’ en de ‘specific categorie’. De (vaar)wegen en objecten van Rijkswaterstaat liggen voor een groot deel in het luchtruim waar géén vluchten door dronepiloten, die werken in de open categorie, mogen worden uitgevoerd. Dat komt de veiligheid van het verkeer niet ten goede en bovendien is er naast ons areaal vaak sprake van een omgeving met industriegebieden, havens, vliegvelden of natuurgebieden. Daarom wil Rijkswaterstaat alleen bedrijven die in de specific categorie vliegen toestaan in ons areaal. Zij voldoen aan veel hogere eisen en zijn in staat om risicoanalyses op te stellen en zijn daardoor breed inzetbaar.

Prive drone

Met je eigen drone voor RWS doeleinden vliegen, of je eigen werk of projecten in beeld brengen, is niet toegestaan. Hobbymatig vliegen voor privé doeleinden is uiteraard wel toegestaan. Je mag dit dan niet doen op RWS terrein of bijvoorbeeld vanaf onze vaartuigen. Je hebt je daarnaast te houden aan de regels en de beperkingen die voor jou gelden. Zoals je wellicht weet zijn deze afhankelijk van je certificering van jou als piloot en het type drone waarmee je vliegt. Daarbij blijven sommige gebieden voor het hobbymatige vliegen verboden gebied. Let op: in de open categorie moet je minimaal 50 meter afstand van de snelweg houden en 25 meter van de spoorlijn. Veelal wordt in de voorbereiding (planning) gebruik gemaakt van de meegeleverd software van de fabrikant. LET OP: deze is in veel gevallen niet volledig! Alleen de software van de fabrikant raadplegen is dan ook niet voldoende. Hoe weet je dan wel of je ergens mag vliegen? Tips:

  • Gratis veiligheidskaart van LVNL (GoDrone) – LET OP: hier staan de NOTAM’s niet vermeld!
  • Gratis dronekaart van Aeret (Drone PreFlight Basic) – deze is wel inclusief NOTAM’s

Het RWS droneteam voldoet zelf aan de juiste regels en kent de richtlijnen. Maar we verwachten dat andere drone-operators die in opdracht van ons in het areaal vliegen dat uiteraard ook doen. Daarom is het noodzakelijk dat elke RWS’er, die via derden een drone de lucht in laat gaan, vooraf checkt in welke categorie de partij waarmee hij samenwerkt opereert. En of deze voldoet aan de eisen. Om dat op de juiste manier te checken kun je terecht bij het droneloket@rws.nl. Nog makkelijker is om de richtlijn van de Rijksoverheid te gebruiken. Deze helpt bij een goede toetsing voorafgaand aan de drone-inkoop/drone-inzet en het is prettig voor de dronepartij dat deze meteen weet aan welke eisen moet worden voldaan.

Drone2Go

Over het project

Drone2Go is een innovatief samenwerkingstraject met andere first responders om de ontwikkeling van een automatische- en op afstand vliegende drone te stimuleren. Door hierin gezamenlijk op te trekken, wordt nóg meer meerwaarde gecreëerd en werken we toe naar een landelijk overheidsnetwerk van automatische drones.