Drone2Go is een samenwerking van verschillende partijen. We zijn gestart met vijf partners en vandaag zijn er twee nieuwe aan toegevoegd, de Douane en de Kustwacht. We zijn hier bijeen om de intentieverklaringen te ondertekenen. Dit hebben we twee jaar terug ook gedaan en we gaan deze vernieuwen omdat we de gezamenlijke betrokkenheid en ambities willen benadrukken.
[Intro muziek]
We hebben vorig jaar ook een maatschappelijke business case uitgevoerd. Daarin is heel goed de maatschappelijke meerwaarde aangetoond en daarom gaan we ook vooral door met Drone2Go. Na de sprint afgerond hebben in Drone2Go gaan we een volgende stap maken, een concretere stap. We hebben een roadmap voor opgesteld in 2023. Daarin hebben we vastgelegd dat we een aantal proof of concepts gaan uitwerken, waarin we de samenwerking tussen de partners in praktische zin willen gaan testen. De proof of concepts zullen zich richten op veilig verkeer, UTM en obstacle avoidance. We gaan kijken naar het inrichten van het netwerk en hoe de organisatie eruit komt te zien. En ook de wet- en regelgeving met BVLOS en het juridisch kader komen aan bod. En de uitgewerkte proof of concept zullen een opmaat zijn naar hopelijk een start van een klein operationeel netwerk.
[Opgewekte muziek]
Drone2Go heeft natuurlijk een flinke stip op de horizon. En het beste kun je dan ook al die uitdagingen en al die ontwikkelingen gezamenlijk aan. Zodat je ook gebruik maakt van elkaars expertise. En wat er ook van mogen worden van die stip op de horizon, er komt altijd wel iets uit waarin je goed kunt samenwerken. En dat is altijd alleen maar goed voor de burger.
Het is voor de Kustwacht van groot belang om ook de Noordzee en de ruime binnenwateren mee te nemen in Drone2Go. Met name de invulling van randvoorwaarden, wet- en regelgeving en het delen van data is daarbij een speerpunt voor de Kustwacht.
Ja, ik teken graag als politie omdat ik denk dat het heel belangrijk is, het project Drone2Go. Het brengt ons iets extra’s als het gaat om de veiligheid in Nederland. Toezicht, handhaving, opsporing, dat is erbij gebaat. En met name ook de samenwerking met onze partners. Maar wel allemaal binnen de grenzen van vliegveiligheid en privacy.
[Muziek]
We kunnen met elkaar terugzien op een hele mooie middag. We hebben vruchtbare gesprekken gevoerd over belangrijke onderwerpen. Samenwerking, innovatie en optreden als één overheid.
[Intro muziek]
Vandaag zijn we met Smart Patrol op sluis Heel. en we zijn bezig met het project Overzichtbeeld. We zijn bezig om de techniek die we al eerder hebben beproefd nog verder te ontwikkelen.
Nu maakt de operator zijn beeld op basis van verschillende camera’s die hij ter beschikking heeft. Het probleem daarbij is, is dat daar geen logisch vervolg zit in de kijkrichting en in de vaarrichting van het schip. Met het overzichtbeeld willen we daar veel meer helderheid in scheppen zodat het ook veel logischer vervolg is en hij beter een besluit op basis van wat hij ziet kan maken. Wat we proberen met het project overzichtbeeld is die sluiskolk in beeld te brengen met wel zo min mogelijk camera’s. En daarvoor gebruiken we 180 graden camera’s. En het effect van 180 graden camera’s, die levert een fisheye-beeld op. En een fisheye-beeld wordt als niet natuurlijk ervaren door de operators. Waar we nu mee bezig zijn is; kunnen we die beelden weer rechttrekken en wat krijgen we dan voor beeld te zien en is dat goed genoeg om te gebruiken in de operatie.
[Muziek]
Omdat we zo’n overzichtbeeld willen creëren moet die camera echt ja best wel hoog hangen om de sluis te overzien. We willen zoveel mogelijk een bovenaanblik creëren. Eigenlijk alsof je er met satelliet overheen vliegt. Vanuit Human Factors oogpunt worden er nu echt wel beginstappen gezet in in een oogopslag kunnen zien wat er zich in de kolk afspeelt. Dus dat zorgt eigenlijk voor een lagere mentale belasting van de operator. Ik denk dat er wel nog een verbeterslag gemaakt kan worden in het finetunen van de overzichtsbeelden zodat die mentale belasting nog kleiner wordt. Ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast over het resultaat wat tot heden toe is bereikt. Er zijn natuurlijk nogal een aantal restpuntjes die nog opgelost moeten worden met dubbeling in beeld. Maar op zich ben ik heel tevreden over het beeld. Ja, we hebben weer een enorme stap vooruit gemaakt.
We hebben nu echt een slag gemaakt in het rechttrekken van de beelden, het netjes naast elkaar zetten zodat je de sluis in één blik kunt overzien. Ja, een enorme stap vooruit!
We zijn hier in Lelystad en vandaag testen we AIS-ASM berichten. Hier in Lelystad is de Centrale Meldpost IJsselmeer en wordt de verkeersinformatie gegeven voor onder andere het IJsselmeer en Noord-Nederland. Het gebeurt veel per marifoon , maar per marifoon hebben we het niet bereikt over de hele Vaarweg Lemmer-Delfzijl. Daarom kijken we of we dat met de AIS-ASM berichten kunnen oplossen. Naast de beperkingen in het bereik is er soms ook drukte op het marifoonkanaal. En door de verschillende talen is het niet altijd makkelijk te verstaan wat er wordt gezegd. Daarom test Smart Patrol of we met digitale berichtgeving de bereikbaarheid en de informatievoorziening over het marifoonkanaal kunnen verbeteren.
We gaan kijken of we deze tekstberichten kunnen ontvangen bij ons patrouillevaartuig die in Sneek ligt. In principe zouden de tekstberichten binnen moeten komen via de AIS-basestations die over het hele traject Lemmer-Delfzijl zitten. Met deze basestations zouden we de gehele vaarroute kunnen ontvangen. En berichten kunnen versturen. En in principe betekent dat dat de ECDIS de berichten kan decoderen en laten zien aan boord van een schip. Maar of dit daadwerkelijk gaat werken, dat is nog de vraag. Maar dat gaan we vandaag testen in ons Proof of Concept.
[Opgewekte muziek]
[Geluid van binnenkomende melding]
[Opgewekte muziek]
Het voordeel van deze oplossing is dat er geen extra benodigde hardware of software nodig is. De digitale berichten zien de schippers op hun elektronische kaart. Die zien ze dan op het object zelf bijvoorbeeld. Waar iets mee aan de hand is. Zo kunnen ze in realtime eigenlijk informatie krijgen over het object. Of het bijvoorbeeld gestremd is of er iets anders aan de hand is. Ik ben ontzettend positief over deze proef. Het is duidelijk te zien dat er voordelen zijn van het gebruik van AIS-ASMs voor onze binnenvaart. Er moeten echter nog wel stappen worden gezet in ons AIS-netwerk om dit daadwerkelijk toepasbaar te maken. De proef vandaag is succesvol verlopen. We hebben mooie resultaten gezien die we de komende tijd gaan analyseren. Als de uitkomst positief is, dan gaan we kijken of we AIS-ASM kunnen doorontwikkelen tot een volwaardig informatiesysteem.
[Intro muziek]
We zijn op de Biesboschsluis. Dat is de testlocatie voor project Smart Patrol: detectie van onveilige situaties op de brug. We zijn bezig met het ontwikkelen van een systeem dat de operator kan ondersteunen bij het nog veiliger bedienen van de brug.
[Muziek]
Wat heeft Rijkswaterstaat door Pegamento laten ontwikkelen? We hebben twee soorten Artificial Intelligence-netwerken geïmplementeerd om onveilige situaties te detecteren op het brugdek. Objectdetectie voor het herkennen van auto’s, fietsers en voetgangers. En anomaly detectie voor het herkennen van afwijkende situaties. De anomaly detectie is getraind met uren aan beeld van normale situaties, zodat het juist objecten herkent die niet van tevoren getraind zijn, maar wel een afwijking zijn van de veilige situatie op de brug. Een operator wil het brugdek openen en zet de slagbomen omlaag. Camera’s op de brug overzien de situatie en zijn gekoppeld aan een detectiesysteem. Het systeem gebruikt Artificial Intelligence voor het detecteren van mensen en voertuigen op het brugdek en kijkt waar ze zich bevinden als het brugdek geopend wordt. Als een persoon of voertuig op een plaats is waar ze niet mogen zijn, stuurt het systeem een melding naar de generieke RWS IoT inwinketen. Deze stuurt een bericht naar de operator. Die beslist of de brug veilig kan worden geopend.
Het systeem detecteert allerlei objecten op de camerabeelden. Zo detecteert het systeem bijvoorbeeld scootmobielen, maar ook auto’s, voetgangers en fietsers. Tijdens het testen van objectdetectie werden alle zichtbare voertuigen, personen en fietsers gedetecteerd. Er kwamen geen valse waarschuwingen onder variërende omstandigheden en het detectiesignaal kwam vrijwel real-time binnen. Het systeem geeft geen valse signalen voor bijvoorbeeld natte plekken op de brug of een spinnetje voor de camera. Het systeem detecteert zowel bij daglicht als in het donker. En ook als je je best doet om niet gedetecteerd te worden.
Na de proeven op de Biesboschsluis, gaat het Smart Patrol Team verder met de doorontwikkeling van het detectiesysteem. Voor 2024 wordt een pilot in de operatie voorbereid met objectdetectie. Om het systeem nog betrouwbaarder te maken, werken we parallel daaraan mee aan de doorontwikkeling van anomaliedetectie. En onderzoeken we de meerwaarde van inzet van aanvullende sensoren, zoals LiDAR. Ik moet zeggen dat ik een heel groot voorstander ben van een veiliger systeem. Dus ik ben echt benieuwd wat de resultaten zullen gaan zijn.
[Outro muziek]
In de komende jaren gaan drones een steeds prominentere rol spelen. Er is steeds meer mogelijk met drones, niet alleen met drones die in het zicht vliegen, maar ook met automatische en uiteindelijk autonome drones. Het is een nieuwe dimensie waar burgers, organisaties en de omgeving mee te maken krijgen. In het testgebied in Nijmegen worden nieuwe toepassingen getest met partners zoals Brandweer, Politie, Rijkswaterstaat, ILT Aerosensing en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
[Intro muziek]
Het Drone Netwerk Gemeenten is voor ambtenaren van belang om te kijken naar de nieuwe technologie van drones. Drones kunnen invloed gaan hebben op onze leefomgeving, waardoor inwoners van Nederland ermee geconfronteerd worden. Daarom zijn ambtenaren met de gemeente gaan samenwerken, in de hoop dat hun directeuren, wethouders en uiteindelijk de VNG ook enthousiast worden. Het doel is dat er ook op landelijk vlak aandacht voor komt. Uiteindelijk is de ultieme droom dat de VNG het overneemt en dat we gezamenlijk tot een gezonde inpassing van drones in de leefomgeving kunnen komen. Drones zijn een van de technologieën die echt in opmars zijn.
De Flight Operations Manager van het droneteam van Rijkswaterstaat geeft aan dat hun team al enkele jaren actief is, met name op Incident Management. Ze voeren ad hoc inzetten uit in opdracht van een Officier van Dienst om beeldvorming te ondersteunen. Hiermee kunnen ze een incident sneller, beter en grootschaliger in kaart brengen. Dit zorgt voor een efficiëntere, duurzamere, veiligere en minder hinderlijke afhandeling van een incident voor vaarweg- of weggebruikers. Een “drone in de box” is ontwikkeld en gestationeerd op het gebouw van Rijkswaterstaat. Hiermee kunnen geautomatiseerde vluchten worden uitgevoerd voor incidentbestrijding, zoals het zien van olievlekken of drenkelingen in het water. Een voorbeeld van de tijdsbesparing is het vinden van platen die van een brug zijn gevallen. In plaats van vier of vijf telefoongesprekken om de locatie te vinden, kun je nu met één druk op de knop gaan kijken en actie ondernemen, wat uren werk scheelt.
De brandweer zet drones in op basis van een alarmering van de meldkamer bij een incident, zoals een brand of gevaarlijke stoffen. Het droneteam wordt dan gealarmeerd, komt ter plaatse en zet de drone zo snel mogelijk in om gegevens te verzamelen voor het operationele veld. Hierdoor hebben ze zicht op wat er aan de hand is en kunnen ze op basis daarvan hun plan maken. Het doel is om dit zo efficiënt en snel mogelijk in te zetten, waardoor de kans op schade en letsel van burgers tot een minimum wordt beperkt en levens gered kunnen worden.
Vandaag hebben we weer een paar mooie toepassingen gezien van drones. Ze zullen straks echt onderdeel uitmaken van de samenleving en een impact maken. De integratie die hiervoor nodig is, doen we samen met de omgeving en allerlei organisaties.
Vandaag zijn we weer voor een mooie testdag in ons gebied in Nijmegen. We gaan een aantal mooie demonstraties zien, onder andere van BVLOS vluchten, Beyond Visual Line of Sight, dus buiten het zicht van de piloot. Daarnaast presenteren we onze nieuwe roadmap voor Drone2Go.
Voor de komende anderhalf jaar hebben we een roadmap vastgesteld met daarin de focus op drie elementen. Om te zorgen dat niet de aandacht verloren gaat, dat we echt alle focus en energie op de elementen richten. Dat is Unmanned Traffic Management, dus het hoog geautomatiseerde vluchtverkeersstelingssysteem nodig voor drones. Dat is het netwerk, of eigenlijk; hoe zou de organisatie eruit moeten zien om het landelijke netwerk van drone-in-de-box te kunnen beheren. En wet- en regelgeving, mag je vliegen buiten zicht en hoe zit het met uitwisseling van data die je in gezamenlijkheid ophaalt.
[Muziek en water geluiden]
Mijn naam is Niels, ik ben van Mapture.ai en wij hebben de platform SkySync.io hier geïntroduceerd. Waarmee wij drone-data, waaronder beeld en positie, kunnen doorzetten naar een platform zoals dat van Aeret. Daarnaast doen wij ook ontwikkelingen om luchtverkeer te kunnen detecteren of andere obstakels te kunnen detecteren om in het luchtruim veilig te kunnen opereren.
Mijn naam is Mark van Aeret. Wij zijn hier vandaag in het testcentrum van Drone2Go. En wij hebben onze software applicaties ten behoefte van dronevluchten gebouwd om het voor drone-piloten inzichtelijk te maken waar ze bijvoorbeeld wel en niet mogen vliegen. Waar natuurgebieden zijn, waar bemand luchtverkeer is, ten behoefte van het vergroten van de veiligheid. En middels het SkySync platform kunnen wij de drone-posities en live-videobeelden binnen onze applicatie visualiseren.
[Opgewekte muziek en drone geluiden]
Ik ben Michiel van AirHub. Wij hebben vandaag laten zien hoe we de DJI Dock integratie hebben gedaan. We hebben vandaag doormiddel van ons Drone Operations Center, laten zien dat je remote kan vliegen met de verschillende boxsystemen. Waarbij we onder andere de DJI Dock hebben laten zien. We hebben de HEISHA box in Zagreb en we hebben een drone in Groningen aangestuurd. En dit hebben we gedaan door het remote vliegen, dat is dus eigenlijk het aansturen door middel van je toetsenbord van je computer.
[Muziek]
De demonstraties hebben vandaag weer een prachtige vooruitgang laten zien. We hebben mooie resultaten geboekt. En dankzij deze innovaties en de nieuwe roadmap komen we steeds weer een stapje dichter bij ons uiteindelijke doel; een landelijk dekkend netwerk.
[Outro muziek]
Deze website maakt gebruik van functionele cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website. Er worden geen cookies gebruikt voor tracking of marketing. Meer informatie hierover vindt u in de privacy- en cookieverklaring.