In de afgelopen maanden heeft een student onderzocht hoe drones kunnen ondersteunen bij de verkeersmanagementtaken van Rijkswaterstaat in het wegverkeer. Het onderzoek was gericht op zowel de mogelijkheden als de uitdagingen die drones bieden. De conclusie van het onderzoek is dat drones van grote meerwaarde kunnen zijn. Er zijn wel een aantal uitdagingen op het gebied van technologie en regelgeving.
Uitdagingen bij Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat komt de komende jaren voor grote uitdagingen te staan op het gebied van verkeersstromen, incidenten en infrastructuur. Door grote renovatieopgaven in relatie tot beperkte middelen worden deze opdrachten nog lastiger. Terwijl anderzijds het slimmer maken van een aantal processen de manier van werken efficiënter kan maken.
Kansen en uitdagingen
In het onderzoek komt naar voren dat drones een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan verschillende processen, bijvoorbeeld een betere verkeersmonitoring en inspecties aan objecten zoals bruggen. Drones die bestuurd worden door een piloot, worden al ingezet. De student zegt in het onderzoek dat er vooral aandacht moet zijn voor automatische drones, de potentie en meerwaarde kan enorm zijn voor de organisatie. Maar om dit mogelijk te maken zijn er nog aanzienlijke obstakels te overwinnen.
Naast de technische uitdagingen, zijn er volgens het onderzoek ook nog veel stappen te zetten om het gebruik van automatische drones wettelijk mogelijk te maken. Momenteel mogen deze namelijk niet zomaar zonder toezicht vliegen. Hiervoor is nu een vergunning vereist die via een lastig aanvraagproces wordt verkregen. Vooral het gebrek aan duidelijke regels voor vluchten buiten het zicht van de piloot (BVLOS) maakt het aanvragen van deze benodigde vergunning lastig.
Creëren van een ‘Window of Opportunity’
Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat een duidelijk plan met doel en aanpak voor het gebruik van drones binnen de organisatie nodig is. Hierbij is het cruciaal dat wordt samengewerkt tussen verschillende afdelingen.
Volgens het rapport van de student ontstaat er een routekaart naar een ‘window of opportunity’ door genoemde aandachtspunten op te pakken. Er wordt hiermee een moment creëert waarop automatische drones ingezet kunnen gaan worden voor de taken in het wegverkeer. Volgens de student moet Rijkswaterstaat beslissen of ze afwachten tot dit moment komt, of actie ondernemen en gaan experimenteren. In Noord-Holland is inmiddels een proef gestart met het gebruik van drones voor verkeersmanagement, dit is een eerste stap is in het onderzoek. Met deze proef laat Rijkswaterstaat zien niet stil te willen zitten. Experimenten en nauwe samenwerking met regelgevende instanties en blijven zoeken in de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden zijn belangrijke stappen om automatische drones in de toekomst effectief in te zetten.
Geïnteresseerd in het volledige onderzoek van de student? Neem dan contact met ons op via Drone2Go@rws.nl.