Op 5 augustus 2020 heeft het ILT Aerosensing van ILT de eerste dronevluchten van 1500 m boven de Nieuwe-Waterweg uitgevoerd. Deze zijn succesvol verlopen. De afgelopen 2 jaar zijn mooie ontwikkelingen doorgemaakt met dit team. De inspectie van bijvoorbeeld de zwaveluitstoot, controle op ontgassen en het lashen van containers kan bijna ongezien en efficiënt uitgevoerd worden. Er komen steeds meer verschillende opdrachten vanuit ILT om inspectie met drones uit te voeren.
Het is even voor 10 uur als de auto van Dirk-Jan Julius aankomt bij slag Maasmond. Zijn collega’s Robin Kouwenhoven en Robert Los zijn er al. Vandaag wordt een dronevlucht van 1500 m uitgevoerd. De vergunning is binnen, er is al een NOTAM (notice to airman) verstuurd en de heliport op de Maasvlakte is telefonisch op de hoogte gesteld. Er is nog even telefonisch contact met LVNL en dan kan er begonnen worden. Het landingsplatform wordt geplaatst, de drone wordt uit de koffer gehaald en gecontroleerd. Dirk-Jan checkt daarbij onder andere de rotors voordat ze op de drone geplaatst worden.
Daarna plaatst hij de batterijen op de DJI M210 en test de camera en het bedieningspaneel. Alles gecheckt! Intussen wordt het landingsgebied afgezet met oranje kegels. Dan volgt een korte briefing aan de aanwezigen. De RIVM-regels waren al doorgenomen, nu gaat het om de vliegveiligheid.
Dirk-Jan is de piloot en Robin de waarnemer. De overige personen mogen meekijken maar blijven achter de piloot. Als er op 12, 3 en 9 uur een vliegtuig of helikopter waargenomen wordt moet je dit als volgt melden; “Factor, helikopter op bv 12 uur heading 6 uur. De piloot is dan extra alert en kan de drone (zo nodig) binnenhalen. De windsnelheid is laag 2m per sec uit het zuiden. Robin controleert dit nog even met anemometer. Dirk-Jan wijst ook nog even op de rode knop op het bedieningspaneel. Mocht hij onwel worden dan moet die ingedrukt worden en komt de drone terug naar het platform en land automatisch.
Daarna begint de vluchtcontrole. De drone stijgt op en is snel op een hoogte van 5 m. Dan volgen de besturingschecks, links, rechts, vooruit, achteruit, omhoog, omlaag, draaien om de as en op de gps stilhangen. Alles werkt!
De drone gaat in een rechte lijn naar voren en nadert al snel de Noorderpier, dit is zichtbaar via de camera. Hij ligt op circa 1000 m van de piloot. Daarna door naar de 1500 m. De aanwezigen kijken mee. Tegen de achtergrond van de wolken is de drone goed te zien. Maar tegen de blauwe lucht wordt het steeds moeilijker. Als de 1500 m gehaald is bedraagt de batterij capaciteit nog 85%! Dirk-Jan glundert, ‘ nu kunnen we ook schepen controleren die verder weg varen zegt hij’
De drone wordt teruggehaald en land keurig op het landingsplatform.
Hoe anders was het 2 jaar geleden. Bij de eerste vluchten vanaf de oever van de waterweg hebben ze zelf nog een platform getimmerd en kon er in eerste instantie maar 500 m gevlogen worden. Bij een vlucht op een andere locatie begon het hard te regenen en pas een uur later was het droog. Ook was er nog onvoldoende capaciteit en middelen voor het droneteam in oprichting.
De techniek moest zich nog bewijzen en het dronewerk moest naast de reguliere werkzaamheden.
Inmiddels bestaat het ILT Aerosensing bij ILT uit 6 dronepiloten, hebben ze professionele drones en een goedgekeurd kwaliteitshandboek.
Ook zijn speciale sniffers ontwikkeld en krijgen ze binnenkort een gaschromatograaf om rookgasmonsters van zeeschepen op het zwavelgehalte te meten.
Er is nog veel meer te vertellen over de werkzaamheden van ILT Aerosensing en de samenwerking met o.a. Rijkswaterstaat……..dat doen we later nog eens.
Tekst: Aad van den Burg en het droneteam ILT