Vorig jaar startte het programma Smart Patrol met het project Drone2Go. Een samenwerkingsverband tussen Rijkswaterstaat, Politie, Brandweer, ILT Aerosensing en NVWA. Om de ambitie voor een automatisch vliegende drone 24/7 in te zetten bij incidenten, wordt tijdens sprintsessies (kleine afgebakende projecten) steeds een stukje dichter naar dit doel toegewerkt. Afgelopen week stonden sprint 7 en 8 op de planning, obstacle avoidance en automatische herkenning.
De demonstraties van deze sprint werden uitgevoerd bij het praktijkgebied aan de Waal bij Verkeerspost Nijmegen. In verband met corona-maatregelen waren slechts de noodzakelijke partijen aanwezig op locatie en was de dag voor de overige deelnemers en direct betrokkenen te volgen via Teams.
“Fantastisch mooie resultaten hebben de partijen laten zien, zowel bij obstacle avoidance als bij de scheepsherkenning. Ook via Teams was dit goed te volgen, maar hopelijk volgende keer weer gewoon in Nijmegen”, aldus Ariea Vermeulen, coördinator drones bij Rijkswaterstaat. De volgende sprints staan gepland op 18 mei 2021.
Sprint 7 obstacle avoidance
Tijdens sprint 7 lieten de aanwezige marktpartijen en consortia zien hoe met sensoren en algoritmes objecten die de drone op deze route tegenkomt, worden vermeden. De deelnemende marktpartijen hadden hier verschillende oplossingen voor bedacht. De één gebruikte de sensoren van de drone zelf en paste een algoritme toe, een ander werkte met 3D LIDAR en weer een ander met een combi van RADAR en LIDAR beelden. Alhoewel de resolutie zo nu en dan nog net iets te laag was om een spankabel goed en op snelheid te detecteren, zagen we mooie en bevredigende resultaten.
Sprint 8 – automatische herkenning
Tijdens sprint 8 demonstreerden marktpartijen Aeret en Robor hoe een drone bij het krijgen van een externe trigger, zoals bijvoorbeeld de uitlaat van een naderend schip, automatisch naar de juiste coördinaten wist te vliegen. De herkenning van dat schip gebeurt met behulp van een algoritme. Daarna kan in het kader van toezicht bijvoorbeeld gekeken worden of een schip in overtreding is (bijvoorbeeld een tanker die aan het ontgassen is, of een vissersschip dat vist waar het niet is toegestaan).