Nieuws

Goed op de hoogte

Nieuwsbericht

Proef toont potentie van drones die op hoogte van satellieten vliegen

Drone2Go heeft samen met het SASC-project een droneproef uitgevoerd waarbij werd aangetoond hoe drones die vliegen op satelliethoogte waardevolle omgevingsdata kunnen verzamelen over bijvoorbeeld incidenten. Op basis van deze informatie kan vervolgens zelfstandig een lokale drone naar het incident vliegen. Hierdoor is er in de meldkamer binnen korte tijd livebeeld beschikbaar en is direct zichtbaar welke hulp nodig is.

Realistisch incident boven het Haringvliet

Om de werking en de meerwaarde van het systeem te testen, werd een realistisch praktijkscenario nagebootst. Op het Haringvliet voer een schip te dicht langs een windpark en schakelde daarbij zijn AIS-transponder uit, waardoor het vaartuig niet langer zichtbaar was op de gebruikelijke navigatiesystemen van andere schepen.

Op dat moment kwam de hoogvliegende drone in actie. Voor de proef werd geen echte drone op satelliethoogte ingezet, maar een bemand vliegtuig dat op een lagere hoogte vloog met geavanceerde sensoren. Vanuit de lucht werd informatie verzameld over het schip dat zonder AIS-signaal voer. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) verwerkte deze data in realtime met behulp van een slim AI-algoritme, waardoor het schip automatisch werd herkend en gevolgd.

Zodra de positie van het schip was vastgesteld door de hoogvliegende drone, werd de tweede stap gezet. Vanuit het Offshore Expertise Centrum van Rijkswaterstaat, dat zich bevindt in Stellendam, steeg een op afstand bestuurde drone op die zelfstandig koers zette naar het geïdentificeerde schip voor nader onderzoek. Ter plaatse maakte de drone duidelijke beelden van het schip. Alle informatie werd in realtime doorgestuurd naar het centrale controlecentrum in Rijen. Daar beoordeelden experts van Defensie, de veiligheidsregio’s en de provincie gezamenlijk de situatie en bespraken zij de benodigde acties.

Technische informatie
Tijdens de proef werd gebruikgemaakt van een bemand vliegtuig dat als MALE-UAV-simulator fungeerde en op middelhoge hoogte multisensordata verzamelde van een schip. De sensordata werden in realtime verwerkt met AI-gebaseerde objectdetectie-algoritmen van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Op basis van deze detectie werd vanuit het Offshore Expertise Centrum (OEC) van Rijkswaterstaat een Drone2Go UAS geactiveerd voor close-range visuele verificatie. De drone streamde beeldmateriaal via een beveiligde datalink naar de centrale command & control-room bij Gate2 in Rijen, waar alle sensordata werden geïntegreerd in een situational awareness-platform.

Via een koppeling met het platform SafeSky en de AERET-flightlog werden de vliegbewegingen van het vliegtuig continu gedeeld. Ook werd de drone op de kaart getoond. SafeSky is een real-time luchtverkeersplatform dat bijvoorbeeld Remote ID-informatie combineert met externe bronnen zoals ADS-B, FLARM, Mode-S en OGN. De tool voert datafusie en trajectcorrelatie uit om één gestandaardiseerde verkeerslaag te genereren; daarnaast geeft het waarschuwingen bij potentiële conflicten in het luchtruim.

Met de tool Safesky werd de positie van de drone en het vliegtuig zichtbaar

Mooie resultaten

De demonstratie liet zien hoe technologie en samenwerking kunnen zorgen voor een beter overzicht en snellere besluitvorming. Door gegevens uit verschillende bronnen samen te brengen, ontstaat een compleet beeld van wat er gaande is. Dat is essentieel bij incidenten op zee, rond windparken of in natuurgebieden, waar snelle en betrouwbare informatie van groot belang is om schade te voorkomen.

Over het SASC-project

SASC is de afkorting voor situational Awareness Systems & Services Development Center. In het project werken de overheid, kennisinstellingen en bedrijven samen om nieuwe technologie voor situational awareness te ontwikkelen en te testen. Situational awareness gaat over weten wat er speelt in je omgeving, zodat je tijdens incidenten en noodsituaties op het juiste moment de juiste beslissingen kunt nemen.  

Het project is een samenwerking van Gate2 BV, Forum Group – AEC Skyline, NLR – Netherlands Aerospace Centre en KEC – van Kempen Engineering & Consultancy. Het project wordt ondersteund door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en mede gefinancierd door de Provincie Noord-Brabant.

Drone2Go

Over het project

Met het project Drone2Go werken we met zeven overheidspartijen aan de professionalisering van vliegende drones in Nederland. Gezamenlijk werken we aan de techniek en verantwoorde wet- en regelgeving om op afstand bestuurde drones de komende jaren mogelijk te maken. Hierdoor kunnen we nog slagvaardiger optreden bij ongevallen, incidenten of overtredingen.

Nieuwsbrief ontvangen?