In het project Drone2Go onderzoeken we onder de noemer ‘compliance’ de huidige en benodigde regelgeving voor een gezamenlijk dronenetwerk. Na twee jaar intensief samenwerken hebben we hierin een belangrijke mijlpaal bereikt. Er is een stevige basis gelegd. We hebben nu een duidelijk overzicht van de regels, waardoor gezamenlijke praktijktesten met automatische drones van start kunnen.
Drie werkgroepen
Sinds 2023 doen we onderzoek naar de wet- en regelgeving die komt kijken bij een gedeeld drone-netwerk. Hoe past een gezamenlijk netwerk binnen de huidige wetgeving? En als dat niet lukt, welke aanpassingen zijn nodig om dit mogelijk te maken? We willen uiteindelijk allemaal dat ons Drone2Go-netwerk op een veilige en verantwoorde manier ingezet gaat worden.
In drie werkgroepen hebben we diepgaand onderzoek gedaan naar de juridische, technische en organisatorische aspecten. Hieronder delen we de belangrijkste resultaten van elke werkgroep.
Werkgroep 1 – Luchtvaartwetgeving en inpassing in de omgeving
De eerste werkgroep heeft alle relevante regelgeving voor ons toekomstige netwerk in kaart gebracht. Denk hierbij aan geluidsoverlast, regels rondom luchthavens, milieueisen en veiligheid in het luchtruim. Deze informatie is samengevoegd in een overzichtelijk (matrix)model. Dit model vormt nu de basis voor de komende praktijktesten met automatische drones.
Werkgroep 2 – Waarnemingen
Werkgroep twee onderzocht de juridische en privacyaspecten van het verzamelen en delen van informatie, zoals cybersecurity en datadeling. In ons toekomstige netwerk zal één drone gegevens verzamelen voor meerdere partijen. Het is daarom belangrijk om veilige en verantwoorde manieren te vinden om beelden of meetgegevens te delen. Zo moeten beelden van een drone die door de Politie wordt ingezet, niet zomaar beschikbaar zijn voor andere partijen, zoals Rijkswaterstaat.
De werkgroep heeft een overzicht gemaakt van juridische termen, zoals persoonsgegevens en verwerkingsverantwoordelijke, zodat alle partners dezelfde definities gebruiken. Daarnaast is in kaart gebracht welke datatypes elke partner verzamelt, zoals warmte- en infraroodbeelden. Tot slot is een schema opgesteld waarin staat welke gegevens mogen worden verwerkt en hoe dit op een verantwoorde manier gebeurt.
Werkgroep 3 – Organisatie
Werkgroep drie heeft samen met Deloitte onderzocht welke organisatievorm het meest geschikt is voor een landelijk dekkend dronenetwerk. Het onderzoek laat zien dat we de geplande activiteiten mogen uitvoeren, omdat ze horen bij onze publieke taak als overheid. Maar om zo’n netwerk succesvol op te zetten, moeten we drie zaken goed regelen: betrouwbare computersystemen, voldoende droneboxen verspreid over Nederland en een duidelijke aanpak rondom de regelgeving. Een landelijk dronenetwerk kan samenwerking tussen partijen sterk verbeteren, maar vraagt wel om zorgvuldige afstemming en een stevige basis.
De doelen van de praktijkproeven in 2025
Vanaf 2025 starten we op verschillende plaatsen in het land met praktijkproeven. Tijdens deze proeven testen we niet alleen de techniek, maar ook hoe de samenwerking tussen partners in de praktijk werkt, inclusief hun rollen en verantwoordelijkheden.
Door daadwerkelijk met automatische drones te vliegen, kunnen we sneller problemen signaleren en tegelijk de huidige technologie verbeteren. De resultaten van deze praktijkproeven helpen bij het ontwikkelen van duidelijke en werkbare regels voor het gebruik van drones in Nederland. Hiervoor werken we nauw samen met beleidsmakers om te zorgen dat de regels uitvoerbaar en verantwoord zijn.
“We zijn er klaar voor om de theorie om te zetten in praktijk.”, zegt Marcel Donker, verantwoordelijke voor compliance binnen Drone2Go.