Smart Patrol onderzoekt of we met slimme innovaties, vaarweggebruikers beter kunnen informeren. De marifoon is al decennia het belangrijkste communicatiemiddel tussen de VTS-operator en de schipper. Maar hoe toekomstbestendig is de marifoon? Beschikbare kanalen raken vol, het bereik is beperkt en er zijn soms problemen met verstaanbaarheid.
Daarom wordt onderzocht of het mogelijk is om digitale berichten te versturen via het bestaande AIS netwerk. Met deze berichten kan actuele en urgente vaarweginformatie als digitaal bericht worden doorgegeven aan de scheepvaart. De berichten verschijnen direct op het digitale kaartensysteem (ECDIS) van de schippers, zonder dat zij aan boord wijzigingen hoeven aan te brengen.
Proactief informeren van de scheepvaart
Groter bereik dan het marifoonkanaal
Bericht verschijnt zonder aanpassingen op de ECDIS
Maakt gebruikt van het
bestaande AIS-netwerk
Het doel is om te onderzoeken of AIS-ASM (Application Specific Messages) gebruikt kan worden om binnenvaartschippers proactief te informeren. Er wordt gebruikgemaakt van het bestaande AIS-systeem waarover de berichten verstuurd worden. Doordat Rijkswaterstaat AIS-basestations langs de gehele vaarweg heeft gepositioneerd, is het potentiële bereik groot. Bovendien kan het effectief zijn om urgente informatie digitaal in plaats van als gesproken bericht per marifoon te delen.
In oktober is een test uitgevoerd met het versturen van AIS berichten naar vaarweggebruikers. Hiermee is aangetoond dat de technologie in de praktijk inzetbaar is. De berichten werden verstuurd vanuit een AIS-basestation in Lemmer naar schepen in de omgeving. Tijdens de test konden verschillende schippers in de omgeving van Lemmer bevestigen dat ze de testberichten succesvol in hun ECDIS (digitale kaartsysteem) konden zien.
De komende tijd worden de resultaten verder geanalyseerd en worden er voorbereidingen gedaan voor een langdurige proef in 2024. Bij positieve resultaten zal worden gekeken of het systeem kan worden doorontwikkeld tot een volwaardig informatiesysteem voor de binnenvaart.
Ontwikkeling MVP
Voor 2024 staat een langdurige proef gepland.
Dit wordt gedaan om het systeem in een operationele context te beproeven zodat de innovatie hierna geschikt is voor inbedding in de organisatie.
Praktijkproef Lith
In de maanden januari en februari wordt er een AIS-bericht verstuurd bij stuw Lith. Met het bericht wordt de scheepvaart geïnformeerd over de lopende test van ons andere project met een laserbarrière.
We combineren hiermee twee van onze projecten en onderzoeken de meerwaarde van AIS-berichten.
Praktijkproef 2
In oktober vond de 2de praktijkproef plaats. Vanuit Lelystad werden AIS berichten verstuurd naar een patrouillevaartuig op de vaarweg Lemmer - Delfzijl.
De uitkomsten zijn veelbelovend voor de PoC in 2024.
Praktijkproef 1
In september vond de eerste praktijktest plaats op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Tijdens deze PoC (Proof of Concept) werd de techniek en de dekking getest.
Uit de proef kwamen verschillende verbeterpunten naar voren die in de vervolgproef opnieuw getest zullen worden.
Ontwikkeling software
Begin 2023 is gestart met de ontwikkeling van de software die nodig is om AIS berichten te kunnen versturen.
Deze software wordt vervolgens getest tijdens 2 praktijkproeven die later dit jaar zullen plaatsvinden.
Start uitwerking idee
Het marifoonkanaal in de VTS-sector kan snel volraken. Informatie op het marifoonkanaal wordt herhaald, de luisteraars zijn onduidelijk en schepen kunnen buiten bereik zijn.
Soms leent informatie zich beter om in een digitaal tekstbericht te versturen dan in een gesproken marifoonbericht.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een sterk merk van VWM