Smart Patrol onderzoekt of we met slimme innovaties, vaarweggebruikers beter kunnen informeren. De marifoon is al decennia het belangrijkste communicatiemiddel tussen de VTS-operator en de schipper. Maar hoe toekomstbestendig is de marifoon? Beschikbare kanalen raken vol, het bereik is beperkt en er zijn soms problemen met verstaanbaarheid.
Daarom wordt onderzocht of het mogelijk is om digitale berichten te versturen via het bestaande AIS netwerk. Met deze berichten kan actuele en urgente vaarweginformatie als digitaal bericht worden doorgegeven aan de scheepvaart. De berichten verschijnen direct op het digitale kaartensysteem (ECDIS) van de schippers, zonder dat zij aan boord wijzigingen hoeven aan te brengen.
Proactief informeren van de scheepvaart
Groter bereik dan het marifoonkanaal
Bericht verschijnt zonder aanpassingen op de ECDIS
Maakt gebruikt van het
bestaande AIS-netwerk
Het doel is om te onderzoeken of AIS-ASM (Application Specific Messages) gebruikt kan worden om binnenvaartschippers proactief te informeren. Er wordt gebruikgemaakt van het bestaande AIS-systeem waarover de berichten verstuurd worden. Doordat Rijkswaterstaat AIS-basestations langs de gehele vaarweg heeft gepositioneerd, is het potentiële bereik groot. Bovendien kan het effectief zijn om urgente informatie digitaal in plaats van als gesproken bericht per marifoon te delen.
Tijdens de test in mei is onderzocht of berichten kunnen worden verstuurd naar verschillende AIS-antennes langs de vaarweg Lemmer Delfzijl. De resultaten laten zien dat het mogelijk is om vanuit Lelystad, schippers op de gehele vaarweg te informeren door middel van de berichten. Hiermee is aangetoond dat AIS-berichten een oplossing bieden voor vaarwegen die buiten het marifoonbereik van de Centrale Meldpost IJsselmeer liggen.
De komende tijd wordt onderzocht of er een test kan plaatsvinden met verbeterde verzendsoftware. Hiermee kan gedurende een langere periode echte informatie als AIS-bericht verstuurd worden naar vaarweggebruikers op de vaarweg Lemmer-Delfzijl.
Start uitwerking idee
Het marifoonkanaal in de VTS-sector kan snel volraken. Informatie op het marifoonkanaal wordt herhaald, de luisteraars zijn onduidelijk en schepen kunnen buiten bereik zijn.
Soms leent informatie zich beter om in een digitaal tekstbericht te versturen dan in een gesproken marifoonbericht.
Ontwikkeling software
Begin 2023 is gestart met de ontwikkeling van de software die nodig is om AIS berichten te kunnen versturen.
Deze software wordt vervolgens getest tijdens 2 praktijkproeven die later dit jaar zullen plaatsvinden.
Praktijkproef 1
In september vond de eerste praktijktest plaats op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Tijdens deze PoC (Proof of Concept) werd de techniek en de dekking getest.
Uit de proef kwamen verschillende verbeterpunten naar voren die in de vervolgproef opnieuw getest zullen worden.
Praktijkproef 2
In oktober vond de 2de praktijkproef plaats. Vanuit Lelystad werden AIS berichten verstuurd naar een patrouillevaartuig op de vaarweg Lemmer - Delfzijl.
De uitkomsten zijn veelbelovend voor de PoC in 2024.
Praktijkproef Lith
In de maanden januari en februari is er een AIS-bericht verstuurd bij stuw Lith. Met het bericht werd de scheepvaart geïnformeerd over de lopende test van ons andere project met een laserbarrière.
We combineerden hiermee twee van onze projecten en onderzochten de potentie van AIS-berichten.
Praktijkproef Lelystad
Tijdens de test in mei is onderzocht of met de verzend-software berichten kunnen worden verstuurd naar verschillende AIS-antennes langs de vaarweg Lemmer Delfzijl. De resultaten laten zien dat het mogelijk is om vanuit Lelystad, schippers op de gehele vaarweg te bereiken.
Ontwikkeling MVP
Er wordt onderzocht of er een test kan plaatsvinden met verbeterde verzendsoftware. Hiermee kan gedurende een langere periode echte informatie als AIS-bericht verstuurd worden naar vaarweggebruikers op de vaarweg Lemmer-Delfzijl.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een programma van VWM