Nieuws

Goed op de hoogte

Smart Patrol start proef met nieuwe slagbomen op Sluiskilbrug om veiligheid te verbeteren

Fietsers wachten voor de nieuw ontworpen slagbomen

het probleem van ‘slagboomduikers’ aan te pakken (mensen die op het laatste moment nog onder de sluitende slagbomen door proberen te gaan) start Smart Patrol in de tweede week van september een proef op de Sluiskilbrug bij Terneuzen. Tijdens deze test wordt onderzocht of slagbomen met speciale schorten, die onder de slagboom hangen, de veiligheid kunnen verbeteren en gevaarlijke situaties kunnen voorkomen.

Slagboomduiken is een probleem dat zich door heel Nederland voordoet. Daarom onderzoekt Smart Patrol verschillende manieren om de veiligheid te verbeteren. Rond 10 september begint de proef op de Sluiskilbrug, waar dit gevaarlijke gedrag regelmatig voorkomt. Wij gaan slagboomschorten testen die onder de slagbomen hangen en het bijna onmogelijk maken om eronderdoor te glippen. Eerder zijn deze schorten ook al gebruikt, maar vanwege het risico op beknelling zijn ze verwijderd. Er is nu een nieuw ontwerp ontwikkeld dat het risico op beknelling of ‘meeliften’ aanzienlijk vermindert. Daarnaast zijn de nieuwe schorten robuust ontworpen om zo bestand te zijn tegen windgevoeligheid.

Waarom slagboomduiken gevaarlijk is

Onder een sluitende slagboom door glippen omdat je haast hebt, is levensgevaarlijk. Bijna wekelijks leidt dit tot ongelukken of bijna-ongelukken in Nederland. Je kunt een slagboom op je hoofd krijgen of zelfs in het water vallen. Deze gevaarlijke situaties veroorzaken ook veel stress bij operators, die onmiddellijk het openen van de brug moeten stoppen als er nog verkeer op de brug is. Dit zorgt voor kostbare storingen in het brugmechanisme. In sommige gevallen kan een schip de brug niet meer op tijd ontwijken en tegen de brug aanvaren. Met deze nieuwe slagboomschorten willen we ervoor zorgen dat mensen niet in gevaarlijke situaties terechtkomen en de veiligheid voor iedereen verbeteren.

Het nieuwe ontwerp van de slagbomen

Mogelijk breder inzetbaar

De nieuwe slagbomen worden na de schoolvakantie enkele weken getest. In deze periode wordt onderzocht of de slagbomen het aantal mensen dat onder de slagboom door probeert te glippen verminderen, en of deze oplossing ook geschikt is voor andere bruggen. De slagboomschorten zijn geplaatst bij slagbomen voor fietsers en voetgangers om het risico op gevaarlijke situaties voor deze weggebruikers te verkleinen.

De resultaten van deze proef worden naar verwachting eind 2024 bekendgemaakt, waarna besloten wordt hoe deze maatregel verder zal worden ingezet.

Slagboomduikers

Over het project

In het project ‘slagboomduikers’ onderzoeken we manieren om te voorkomen dat mensen op het laatste moment nog onder de sluitende slagbomen door proberen te gaan. Dit brengt namelijk veiligheidsrisico’s met zich mee, ook kan er schade ontstaan aan de brug. Uit ons onderzoek blijkt dat er niet één oplossing is die op alle bruggen effectief het slagboomduiken vermindert. De oplossing moet gezocht worden in specifieke maatregelen die per locatie worden bepaald.  Daarom gaan we testen in de praktijk.