Rijkswaterstaat heeft als voornaamste taak om een veilige doorstroom van verkeer te faciliteren op haar bruggen. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat als werkgever een zorgplicht naar haar werknemers te vervullen om hen op een zo veilig en prettig mogelijke manier te kunnen laten werken. Helaas kampt Rijkswaterstaat al jaren met het probleem ”slagboomduikers”. Dit zijn mensen die nog snel onder een sluitende of net gesloten slagboom van een brug door proberen te gaan. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, daarnaast kan er schade ontstaan aan de brug. Smart Patrol heeft onderzocht welke maatregelen dit probleem kunnen verminderen.
We hebben de ideeën voor mogelijke maatregelen in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat er niet één oplossing is die op alle bruggen effectief het slagboomduiken vermindert. De oplossing moet gezocht worden in specifieke maatregelen die per locatie worden bepaald. Daarom hebben we op één locatie een specifieke maatregel getest.
Het project had twee doelen. Als eerste werd de theoretische kennis omgezet naar een maatregel in de praktijk. Als tweede maakten we een beschrijving waarin staat hoe de maatregel tot stand is gekomen en op welke manier de effectiviteit wordt onderzocht. Hierdoor kunnen we in de toekomst makkelijker en sneller een gepaste maatregel op een brug uitrollen.
Op de brug bij Sluiskil in Terneuzen duiken veel mensen onder de slagbomen door. Daarom is hier een proef gedaan met slagboomschorten op het fietspad. Deze schorten, die onder de slagbomen hangen, maken het lastig om eronderdoor te duiken. Eerdere schorten zijn verwijderd vanwege beknellingsgevaar, maar er is nu een nieuw, veiliger ontwerp ontwikkeld.
Uit onze afgeronde proef is naar voren gekomen dat de aangepaste slagbomen zorgen voor een afname van dit gedrag. Tegelijkertijd blijkt dat sommige weggebruikers op een andere manier probeerden om toch door te rijden. De proef heeft ons waardevolle inzichten en aanknopingspunten gegeven voor vervolgonderzoek naar verkeersveiligheid en gedrag rond brugopeningen. We starten met vervolgproeven met het project; roodlichtnegatie.
Onze operators krijgen steeds vaker te maken met slagboomduikers. Rijkswaterstaat start een landelijke mediacampagne om aandacht te vragen voor het probleem. Veel media besteedt hier aandacht aan.
Team Smart Patrol krijgt de opdracht om haalbare en kansrijke oplossingen in kaart te brengen. Mogelijk kan een innovatie het 'slagboomduiken' verminderen.
De onderzoeksresultaten laten zien dat er binnen de organisatie al veel onderzoek is gedaan naar het probleem. De conclusie is dat er locatie-specifieke maatregelen nodig zijn.
Een testlcoatie is gevonden, we gaan testen op de brug bij Sluiskil (in Zeeland). Met de test brengen we het proces om tot de maatregel te komen inzichtelijk en trekken we lering voor andere locaties.
We zijn tot een passende maatregel voor brug Sluiskil gekomen. Er worden in september schorten onder de slagbomen geplaatst. Een nieuw ontwerp voorkomt klemgevaar.
De resultaten en de stappen die tot deze maatregel hebben geleid, geven ons veel nieuwe inzichten. Aan de hand van de opgedane kennis zijn we tot verbeterde (proces)stappen gekomen.
Met de verbeterde stappen gaan we op andere locaties, gepaste oplossingen testen. We bereiden nieuwe proeven voor, in het project roodlichtnegatie.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website. Er worden geen cookies gebruikt voor tracking of marketing. Meer informatie hierover vindt u in de privacy- en cookieverklaring.