Slagboomduikers

Verminderen van aanrijdingen/omzeilen slagbomen

Over het project

Slagboomduikers zorgen voor onveilige situaties

Rijkswaterstaat heeft als voornaamste taak om een veilige doorstroom van verkeer te faciliteren op haar bruggen. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat als werkgever een zorgplicht naar haar werknemers te vervullen om hen op een zo veilig en prettig mogelijke manier te kunnen laten werken. Helaas kampt Rijkswaterstaat al jaren met het probleem ”slagboomduikers”. Dit zijn mensen die nog snel onder een sluitende of net gesloten slagboom van een brug door proberen te gaan. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, daarnaast kan er schade ontstaan aan de brug. Smart Patrol onderzoekt welke maatregelen dit probleem kunnen verminderen.

Voetganger kruipt onder de gesloten slagboom

Fietser 'duikt' onder dalende slagbomen

Ambitie

We testen maatregelen in de praktijk

We hebben de ideeën voor mogelijke maatregelen in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat er niet één oplossing is die op alle bruggen effectief het slagboomduiken vermindert. De oplossing moet gezocht worden in specifieke maatregelen die per locatie worden bepaald. Daarom gaan we allereerst op één locatie een specifieke maatregel testen.

Het project heeft twee doelen. Als eerste wordt de theoretische kennis omgezet naar een maatregel in de praktijk. Als tweede maken we een beschrijving waarin staat hoe de maatregel tot stand is gekomen en op welke manier de effectiviteit wordt onderzocht. Hierdoor kunnen we te toekomst makkelijker en sneller een gepaste maatregel op een  brug uitrollen.

Praktijktest

Op Sluiskil testen we aangepaste slagbomen

Op brug Sluiskil in Terneuzen zijn er veel slagboomduikers. Daarom is ervoor gekozen om op deze locatie op zoek te gaan naar een gepaste maatregel. Uit gehouden sessies is het idee van slagboomschorten naar voren gekomen. Deze schorten, die onder de slagbomen hangen, maken het lastig om eronderdoor te duiken. Eerder zijn deze schorten ook al gebruikt, maar vanwege het risico op beknelling zijn ze verwijderd.  Er is nu een nieuw ontwerp ontwikkeld om te voorkomen dat mensen vast komen te zitten aan of onder de schorten. 

De proef met veiligere slagbomen

Tijdlijn

Wat we afgelopen tijd hebben gedaan

December 2022Aandacht voor probleem
Januari 2023Innoveren
December 2023Innoveren
Januari 2024Uniformeren
September 2024Uniformeren
2025Uniformeren