Slagboomduikers

Verminderen van aanrijdingen/omzeilen slagbomen

Over het project

Slagboomduikers zorgen voor onveilige situaties

Rijkswaterstaat heeft als voornaamste taak om een veilige doorstroom van verkeer te faciliteren op haar bruggen. Daarnaast heeft Rijkswaterstaat als werkgever een zorgplicht naar haar werknemers te vervullen om hen op een zo veilig en prettig mogelijke manier te kunnen laten werken. Helaas kampt Rijkswaterstaat al jaren met het probleem ”slagboomduikers”. Dit zijn mensen die nog snel onder een sluitende of net gesloten slagboom van een brug door proberen te gaan. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, daarnaast kan er schade ontstaan aan de brug. Smart Patrol heeft onderzocht welke maatregelen dit probleem kunnen verminderen.

Voetganger kruipt onder de gesloten slagboom

Fietser 'duikt' onder dalende slagbomen

Ambitie

We testen maatregelen in de praktijk

We hebben de ideeën voor mogelijke maatregelen in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat er niet één oplossing is die op alle bruggen effectief het slagboomduiken vermindert. De oplossing moet gezocht worden in specifieke maatregelen die per locatie worden bepaald. Daarom hebben we op één locatie een specifieke maatregel getest.

Het project had twee doelen. Als eerste werd de theoretische kennis omgezet naar een maatregel in de praktijk. Als tweede maakten we een beschrijving waarin staat hoe de maatregel tot stand is gekomen en op welke manier de effectiviteit wordt onderzocht. Hierdoor kunnen we in de toekomst makkelijker en sneller een gepaste maatregel op een  brug uitrollen.

Praktijktest

Een proef met aangepaste slagbomen

Op de brug bij Sluiskil in Terneuzen duiken veel mensen onder de slagbomen door. Daarom is hier een proef gedaan met slagboomschorten op het fietspad. Deze schorten, die onder de slagbomen hangen, maken het lastig om eronderdoor te duiken. Eerdere schorten zijn verwijderd vanwege beknellingsgevaar, maar er is nu een nieuw, veiliger ontwerp ontwikkeld.

Uit onze afgeronde proef is naar voren gekomen dat de aangepaste slagbomen zorgen voor een afname van dit gedrag. Tegelijkertijd blijkt dat sommige weggebruikers op een andere manier probeerden om toch door te rijden. De proef heeft ons  waardevolle inzichten en aanknopingspunten gegeven voor vervolgonderzoek naar verkeersveiligheid en gedrag rond brugopeningen. We starten met vervolgproeven met het project; roodlichtnegatie.

De proef met veiligere slagbomen

Tijdlijn

Wat we afgelopen tijd hebben gedaan

December 2022Aandacht voor probleem
Januari 2023Innoveren
December 2023Innoveren
Januari 2024Uniformeren
September 2024Uniformeren
2025Uniformeren
2026Uniformeren