Smart Patrol voert in januari en februari een test uit met een laserbarrière op de Maas. Met behulp van een rode laser op de vaarweg wordt aangegeven dat schippers niet naar de stuw, maar naar de sluis moeten varen. Bij slecht zicht en in het donker is de laserbarrière goed zichtbaar voor de schipper en sluit het een deel van de vaarweg visueel af.
Huidige vaarwegmarkering
Rijkswaterstaat maakt gebruik van diverse fysieke en visuele markeringen om duidelijk aan te geven waar schippers wel of niet mogen varen. Dit omvat boeien in het water die het einde van de vaarroute aanduiden. Daarnaast kan een schipper digitaal via zien waar hij wel of niet mag varen. Als aanvulling op deze bestaande vaarwegmarkeringen voert het innovatieprogramma Smart Patrol momenteel een test uit met een horizontale laserstraal op de vaarweg.
Het idee
In 2022 heeft het Smart Patrol ideeën verzameld om het veiliger te maken om stuwen te passeren. Het gebruik van een laserstraal kwam als kansrijke oplossing naar voren. Er werd een kleine lasertest uitgevoerd in Heel om de mogelijkheden verder te onderzoeken. Tijdens deze test werden verschillende laserstralen, wattages en kleuren uitgeprobeerd. De positieve resultaten hiervan hebben geleid tot een grotere proef op de Maas in 2024.
Langdurige test bij stuw Lith
Van 22 januari tot en met 29 februari wordt er een langdurige proef gehouden bij stuw Lith. Schepen moeten bij deze stuw kiezen tussen het stuwkanaal en het sluiskanaal. ‘s Nachts en bij slecht zicht moeten schippers navigeren op radar, verlichte borden en andere lichtsignalen. Onder bepaalde omstandigheden kan deze vaarwegmarkering minder of helemaal niet zichtbaar zijn. De laserbarrière is bedoeld om schepen extra te begeleiden naar de sluis en te voorkomen dat ze per ongeluk de vaarweg naar de stuw kiezen./
Lasersbarrière gezien vanuit de stuurhut
De laserbarrière wordt geactiveerd in de nacht en bij slecht zicht, wanneer schepen verplicht zijn door de sluis te varen. De laserstraal is gepositioneerd achter rode boeien en zal zichtbaar zijn vanaf een afstand van 800 meter.
Vervolgstappen
Gedurende de testperiode wordt in samenwerking met de scheepvaart onderzocht of de laserbarrière daadwerkelijk de veiligheid vergroot. De uitkomsten van dit onderzoek zullen bepalen of de ontwikkelingen van de laserbarrière worden voortgezet of niet.