Onderstaand verhaal gaat over het gebruik van het toekomstige Drone2Go-netwerk. In het verhaal lees je dat er een incident gebeurt op de vaarweg. Door het gebruik van een automatische drone wordt het efficient en veilig afgehandeld. Deze incidenten vergen met de huidige werkwijze nog veel van personeel en materieel.
De marifoon krast even voordat de boodschap helder doorkomt in de verkeerspost in Nijmegen. ‘Sector Nijmegen, hier de Agatha, hoort u mij?’ galmt het door de ruimte. Henk, een doorgewinterde verkeerspostmedewerker met ogen scherp op de radar gericht, neemt de hoorn op en antwoordt rustig maar alert. “Hier verkeerspost Nijmegen, Agatha. Wat is er aan de hand?”
Er volgt een korte stilte voordat de schipper van de Agatha zich weer meldt, zijn stem doordrenkt van onrust. “Ik ben zojuist vastgelopen met mijn schip en verlies veel olie!” De ernst van de situatie dringt onmiddellijk tot Henk door. Hij recht zijn rug en vraagt meteen door: “Hoe gaat het met u en uw bemanning? Zijn er gewonden?”
“Gelukkig is iedereen aan boord ongedeerd,” klinkt het vanuit de Agatha. “Maar het schip zelf is flink beschadigd, en de olie lekt snel weg.”
Henk’s ogen worden groot; dit is niet zomaar een incident. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de rivier en de omgeving. Snel handelt hij, vrijwel automatisch, zoals hij is getraind. Hij schaalt onmiddellijk op en brengt de Officier van Dienst, mobiele verkeersleiders en andere relevante collega’s op de hoogte. Ondertussen gaan zijn collega’s achter de monitoren door de gegevens heen, en al gauw weten ze via het AIS-systeem de exacte locatie van de Agatha te bepalen.
“Stuur de drone erheen,” instrueert Henk zonder aarzeling. Op het dak van de verkeerspost stijgt de automatische drone al op, klaar om het gebied boven de rivier te inspecteren. Binnen enkele minuten zal deze aankomen bij het gestrande schip. Terwijl Henk de schipper blijft geruststellen, schakelen hij en zijn collega’s over op de camerafeed van de drone, die live de situatie in beeld brengt. Een donkere olievlek spreidt zich gestaag uit over de Waal, meegenomen door de sterke stroming.
Elders, op het kantoor in Nijmegen krijgt de Officier van Dienst de melding binnen. Hij pakt zijn spullen en rent naar buiten. “Jij rijdt,” zegt hij tegen zijn collega, terwijl hij de passagiersstoel inklimt. Onderweg, terwijl de auto de straten doorkruist, verschijnen de live dronebeelden op zijn tablet. Het is alsof hij er al is; de olie heeft zich inmiddels al verspreid over tientallen meters. Hij weet dat er geen tijd te verliezen is.
“Dit gaat een grote schoonmaak worden,” mompelt hij, half tegen zijn collega, half in gedachten. Hij zet zijn communicatie open naar de aannemer die verantwoordelijk is voor het opruimen van verontreinigingen. “We hebben direct de juiste materialen nodig, er is flink wat olie in het water beland.”
Dankzij de dronebeelden ziet hij duidelijk welke plekken het zwaarst getroffen zijn. Hij kan gerichte instructies geven voor het opruimen, zodat kostbare tijd wordt bespaard. De aannemer ontvangt de beelden eveneens en maakt al voorbereidingen voor de operatie. De officier van dienst weet dat elke minuut telt; de verspreiding van de olie moet worden beperkt voordat de vervuiling zich verder stroomafwaarts verspreidt.
Door het snelle schakelen en de inzet van de drone is de situatie nauwkeurig in kaart gebracht. De juiste mensen en middelen worden ingezet om de schade zo beperkt mogelijk te houden. Henk, nog altijd in de verkeerspost, haalt opgelucht adem wanneer hij ziet dat de olie aan het indammen is. Dankzij de snelheid en precisie van het team is een ernstige milieuramp voorkomen, en blijft de impact op de Waal en haar ecosystemen beperkt.
Henk leunt even achterover, een moment van opluchting, terwijl hij de laatste updates doorgeeft.
Door het snelle overzichtsbeeld van de automatische drone, kon snel de juiste hulp worden ingeschakeld. De verspreiding van olie en de milieuschade is hiermee enorm beperkt.
Het bovenstaande verhaal toont aan dat met het gebruik van een automatische drone, er snel een overzichtsbeeld is van de situatie. Op basis van dit beeld kan Rijkswaterstaat snel de juiste partijen inschakelen en starten met het bestrijden van de olieverontreiniging. Met als resultaat efficiëntere en effectievere inzet en daarmee beperkte milieuschade. Door het duidelijke overzichtsbeeld wordt materieel en personeel doelgericht ingezet, wat zorgt voor een besparing in kosten.
Drone2Go is een innovatief samenwerkingstraject met andere first responders om de ontwikkeling van een automatische- en op afstand vliegende drone te stimuleren. Door hierin gezamenlijk op te trekken, wordt nóg meer meerwaarde gecreëerd en werken we toe naar een landelijk overheidsnetwerk van automatische drones.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een onderdeel van VWM