De marifoon is al decennia het belangrijkste communicatiemiddel voor schippers. Maar beschikbare kanalen raken vol, het bereik is beperkt en er zijn soms problemen met verstaanbaarheid.
Daarom wordt onderzocht of het mogelijk is om tekstberichten te versturen via het bestaande AIS-netwerk. Met vaarweginformatie via AIS kan actuele en urgente vaarweginformatie worden gedeeld met de scheepvaart. De tekstberichten verschijnen direct op het digitale kaartensysteem (ECDIS) van de schippers, zonder dat zij aan boord wijzigingen hoeven aan te brengen.
Proactief informeren scheepvaart
Groter bereik dat het marifoonkanaal
Zonder aanpassingen op ECDIS
Maakt gebruik van het AIS-netwerk
Het doel is om te onderzoeken of AIS-tekstberichten gebruikt kunnen worden om binnenvaartschippers proactief te informeren. Er wordt gebruikgemaakt van het bestaande AIS-systeem waarover de berichten verstuurd worden. Doordat Rijkswaterstaat AIS-antennes langs de gehele vaarweg heeft gepositioneerd, is het potentiële bereik groot.
Tijdens onze praktijktesten is onderzocht of AIS-tekstberichten kunnen worden verstuurd naar verschillende AIS-antennes langs de vaarweg Lemmer Delfzijl. Het blijk mogelijk te zijn om vanuit Lelystad, schippers op de gehele vaarweg te informeren. De proef toont aan dat AIS-tekstberichten een oplossing bieden voor vaarwegen die buiten het marifoonbereik van de Centrale Meldpost IJsselmeer liggen.
De komende tijd wordt onderzocht of er een test kan plaatsvinden met verbeterde verzendsoftware, waarmee een langdurige praktijkproef gedaan kan worden.
Start uitwerking idee
Het marifoonkanaal raakt steeds voller, informatie wordt herhaald, en schepen kunnen buiten bereik zijn. Daarom starten we een onderzoek naar nieuwe technieken.
Ontwikkeling software
AIS-tekstberichten lijken veel potentie te hebben. Begin 2023 is gestart met de ontwikkeling van de software die nodig is om tekstberichten via AIS te kunnen testen.
Praktijkproef 1
We d eoen een praktijktest op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Tijdens deze PoC (Proof of Concept) werd de techniek en de dekking getest. Er komen verschillende verbeterpunten naar voren.
Praktijkproef 2
We doen een tweede praktijkproef. Vanuit Lelystad versturen we AIS-berichten naar een patrouillevaartuig op de vaarweg Lemmer - Delfzijl. De uitkomsten zijn veelbelovend voor een test in 2024.
Praktijkproef Lith
Als test versturen een AIS-bericht bij stuw Lith. Met het bericht werd de scheepvaart geïnformeerd over de lopende test van ons andere project met een laserbarrière.
Praktijkproef 3
We doen opnieuw een praktijktest. We onderzoeken of we met de verzend-software berichten kunnen versturen naar verschillende AIS-antennes langs de vaarweg. Dit resulaten zijn postief, het werkt.
Ontwikkeling MVP
We onderzoeken of er een test kan plaatsvinden met verbeterde verzendsoftware. Hiermee kan gedurende een langere periode echte informatie als AIS-bericht verstuurd worden.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een onderdeel van VWM