De marifoon is al decennia het belangrijkste communicatiemiddel voor schippers. Maar beschikbare kanalen raken vol, het bereik is beperkt en er zijn soms problemen met verstaanbaarheid.
Daarom wordt onderzocht of het mogelijk is om tekstberichten te versturen via het bestaande AIS-netwerk. Met vaarweginformatie via AIS kan actuele en urgente vaarweginformatie worden gedeeld met de scheepvaart. De tekstberichten verschijnen direct op het digitale kaartensysteem (ECDIS) van de schippers, zonder dat zij aan boord wijzigingen hoeven aan te brengen.
Proactief informeren scheepvaart
Groter bereik dat het marifoonkanaal
Zonder aanpassingen op ECDIS
Maakt gebruik van het AIS-netwerk
Het doel is om te onderzoeken of AIS-tekstberichten gebruikt kunnen worden om binnenvaartschippers proactief te informeren. Er wordt gebruikgemaakt van het bestaande AIS-systeem waarover de berichten verstuurd worden. Doordat Rijkswaterstaat AIS-antennes langs de gehele vaarweg heeft gepositioneerd, is het potentiële bereik groot.
Tijdens onze praktijktesten is onderzocht of AIS-tekstberichten kunnen worden verstuurd naar verschillende AIS-antennes langs de vaarweg Lemmer Delfzijl. Het blijk mogelijk te zijn om vanuit Lelystad, schippers op de gehele vaarweg te informeren. De proef toont aan dat AIS-tekstberichten een oplossing bieden voor vaarwegen die buiten het marifoonbereik van de Centrale Meldpost IJsselmeer liggen.
De komende tijd wordt onderzocht of er een test kan plaatsvinden met verbeterde verzendsoftware, waarmee een langdurige praktijkproef gedaan kan worden.
We zijn hier in Lelystad en vandaag testen we AIS-ASM berichten. Hier in Lelystad is de Centrale Meldpost IJsselmeer en wordt de verkeersinformatie gegeven voor onder andere het IJsselmeer en Noord-Nederland. Het gebeurt veel per marifoon , maar per marifoon hebben we het niet bereikt over de hele Vaarweg Lemmer-Delfzijl. Daarom kijken we of we dat met de AIS-ASM berichten kunnen oplossen. Naast de beperkingen in het bereik is er soms ook drukte op het marifoonkanaal. En door de verschillende talen is het niet altijd makkelijk te verstaan wat er wordt gezegd. Daarom test Smart Patrol of we met digitale berichtgeving de bereikbaarheid en de informatievoorziening over het marifoonkanaal kunnen verbeteren.
We gaan kijken of we deze tekstberichten kunnen ontvangen bij ons patrouillevaartuig die in Sneek ligt. In principe zouden de tekstberichten binnen moeten komen via de AIS-basestations die over het hele traject Lemmer-Delfzijl zitten. Met deze basestations zouden we de gehele vaarroute kunnen ontvangen. En berichten kunnen versturen. En in principe betekent dat dat de ECDIS de berichten kan decoderen en laten zien aan boord van een schip. Maar of dit daadwerkelijk gaat werken, dat is nog de vraag. Maar dat gaan we vandaag testen in ons Proof of Concept.
[Opgewekte muziek]
[Geluid van binnenkomende melding]
[Opgewekte muziek]
Het voordeel van deze oplossing is dat er geen extra benodigde hardware of software nodig is. De digitale berichten zien de schippers op hun elektronische kaart. Die zien ze dan op het object zelf bijvoorbeeld. Waar iets mee aan de hand is. Zo kunnen ze in realtime eigenlijk informatie krijgen over het object. Of het bijvoorbeeld gestremd is of er iets anders aan de hand is. Ik ben ontzettend positief over deze proef. Het is duidelijk te zien dat er voordelen zijn van het gebruik van AIS-ASMs voor onze binnenvaart. Er moeten echter nog wel stappen worden gezet in ons AIS-netwerk om dit daadwerkelijk toepasbaar te maken. De proef vandaag is succesvol verlopen. We hebben mooie resultaten gezien die we de komende tijd gaan analyseren. Als de uitkomst positief is, dan gaan we kijken of we AIS-ASM kunnen doorontwikkelen tot een volwaardig informatiesysteem.
Start uitwerking idee
Het marifoonkanaal raakt steeds voller, informatie wordt herhaald, en schepen kunnen buiten bereik zijn. Daarom starten we een onderzoek naar nieuwe technieken.
Ontwikkeling software
AIS-tekstberichten lijken veel potentie te hebben. Begin 2023 is gestart met de ontwikkeling van de software die nodig is om tekstberichten via AIS te kunnen testen.
Praktijkproef 1
We d eoen een praktijktest op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Tijdens deze PoC (Proof of Concept) werd de techniek en de dekking getest. Er komen verschillende verbeterpunten naar voren.
Praktijkproef 2
We doen een tweede praktijkproef. Vanuit Lelystad versturen we AIS-berichten naar een patrouillevaartuig op de vaarweg Lemmer - Delfzijl. De uitkomsten zijn veelbelovend voor een test in 2024.
Praktijkproef Lith
Als test versturen een AIS-bericht bij stuw Lith. Met het bericht werd de scheepvaart geïnformeerd over de lopende test van ons andere project met een laserbarrière.
Praktijkproef 3
We doen opnieuw een praktijktest. We onderzoeken of we met de verzend-software berichten kunnen versturen naar verschillende AIS-antennes langs de vaarweg. Dit resulaten zijn postief, het werkt.
Ontwikkeling MVP
We onderzoeken of er een test kan plaatsvinden met verbeterde verzendsoftware. Hiermee kan gedurende een langere periode echte informatie als AIS-bericht verstuurd worden.
Tijdelijk gepauzeerd
Dit project wordt tijdelijk gepauzeerd, omdat we bij Rijkswaterstaat momenteel bezig zijn met de implementatie van nieuwe AIS-software. We kijken naar een gepast vervolg.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website. Er worden geen cookies gebruikt voor tracking of marketing. Meer informatie hierover vindt u in de privacy- en cookieverklaring.