Laserbarrière

Veilige passage van stuw- en sluiscomplexen door middel van een laserbarrière.

Over het project

Test met een laserbarriére

Rijkswaterstaat heeft meerdere fysieke en visuele markeringen in gebruik die goed aangeven waar een schipper wel of niet mag varen. Zo liggen er boeien in het water om te markeren dat de vaarroute daar ophoudt. Ook digitaal kan de schipper via zijn systeem aan boord zien waar hij wel of niet mag varen. In aanvulling op de bestaande vaarwegmarkering gaat Smart Patrol met een horizontale laserstraal testen op de vaarweg. Er wordt onderzocht of dit de veiligheid van een stuw- en sluispassage kan vergroten in het donker en in situaties met slecht zicht.

De laser gezien vanaf het water

De rode laser sluit de vaarweg visueel af

Ambitie

Veilige passage stuw- en sluiscomplexen 

Er wordt onderzocht of een laserbarrière de veiligheid kan vergroten bij de passage van stuw- en sluizencomplexen. Door middel van een rode laser over de vaarweg wordt aangegeven dat een schipper niet naar de stuw, maar naar de sluis moet varen.

Bij slecht zicht en in het donker is de laserbarrière voor de schipper goed zichtbaar en sluit deze een deel van de vaarweg visueel af. Onder slechte weersomstandigheden is sommige vaarwegmarkering minder goed zichtbaar. Een oplichtende ‘laser’ kan in deze situatie meer duidelijkheid bieden.

Test in Heel

Kleine test bewijst technische haalbaarheid

In december 2022 heeft Smart Patrol een eerste test met een laserbarrière in Heel uitgevoerd. Tijdens deze test zijn verschillende laserstralen, verschillende wattages en verschillende kleuren getest. De kleine proef is uitgevoerd op een afgesloten gebied, op het land. De succesvolle resultaten hebben geleid tot een grotere proef op de vaarweg in 2024.

Video over de eerste test met de laserbarrière

Visuele weergave van de laserbarrière bij stuw Lith (Beeld: Google)

Test op de Maas

Grote test toont onvoldoende meerwaarde

Tijdens een langdurige praktijktest op de Maas, is samen met schippers en ervaringsdeskundigen de meerwaarde onderzocht van de laserstraal. Uit die analyse blijkt dat laserstralen als aanvullende scheepvaartmarkering, onvoldoende meerwaarde bieden voor een veiligere passage van stuw- en sluiscomplexen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de zichtbaarheid van de laser afhankelijk van de weersomstandigheden, sterk varieert.

Tijdlijn

Wat we afgelopen tijd hebben gedaan

2017
Q1 2022
Q2 2022
December 2022
Januari 2024
Juli 2024