Risicopredictie is een tool die op basis van diverse databronnen kan vertellen; waar er, binnen nu en 2 uur, risico’s ontstaan op bepaalde plekken van de vaarweg. Er is een model ontwikkeld die op basis van historische en toekomstige data een risicovoorspelling kan doen. Hiervoor zijn onder andere weersgegevens, verkeersgegevens, topografie en stroomgegevens verzameld.
Dit heeft geleid tot een voorspellingsmodel, om een verhoogde kans op eventuele incidenten te voorspellen. Met deze tool kunnen onze patrouillevaartuigen efficiënter ingezet worden. De tool is ontwikkeld in samenwerking met ons interne datalab.
We zijn hier vandaag in Dordrecht , we zijn hier voor de presentatie van risicopredictie. Risicopredictie is een tool wat risico’s gaat voorspellen op de vaarwegen. Dat doen we voorlopig alleen in Dordrecht , en daarna gaan we het uitrollen over Nederland.
[Muziek]
Als we dus ’s morgens met de dienst gaan beginnen , wat we dus nu doen is dat we in het journaal kijken van waar is de andere dienst geweest. Welke kant van de rivier heeft hij gepakt? En dan gaan we nu dus zegmaar de andere kant op. Nu helpt dit programma ons om echt te gaan kijken van waar kan het de komende 2 uur druk worden? Aan de hand daarvan kunnen we dus ook kijken of we die kant op gaan, een ja of te nee.
[Muziek en marifoon geluiden]
Wat we hier zien is dus het totaalgebied van regio Dordrecht. En per kilometerraai kunnen we ook zien van wat er dus gebeurt in zo een vak. En dat kleurt dan op een gegeven moment groen, geel of rood . en afhankelijk daarvan kunnen we dus zegmaar zien wat dus zegmaar de gevaarstelling zal gaan worden. Je ziet dus zegmaar hier wat voor criteria we allemaal gebruiken. Om dus zegmaar tot een bepaalde risicopredictie te komen. De KNMI, de waterhoogtes , de eb en vloed , IVS next gegevens.
Dit programma bepaald niet van waar we naartoe gaan. Maar dat moet de mobiele verkeersleider helpen een keuze te maken, om ergens naartoe te gaan. En al is het alleen maar voor het zicht , We zijn dan in ieder geval wel waar we wezen moeten. Risicopredictie is eigenlijk de buienradar van 20 jaar geleden. Althans, daar staan we nu. Het blijft doorontwikkeld worden , zodat het ook de buienradar van nu gaat worden. Risicopredictie is dus in ontwikkeling. Dit jaar gaan we het in productie nemen. Dat betekent dat we het onderhoud geregeld hebben , dat het een officieel programma van ons gaat worden. En in de toekomst gaan we het ook uitrollen over heel Nederland.
[Muziek]
Het doel is om nog beter risicogestuurd te kunnen werken. Door het gebruik van risicopredictie kunnen patrouillevaartuigen risicogericht ingezet worden. Dit wordt gedaan door het voorspellen van momenten waarop het druk en risicovol is op de vaarweg. Er zijn, als we er nodig zijn!
Met data van het heden en het verleden, kunnen we de toekomst kleur geven.
Het resultaat is een universele kaartviewer die altijd, overal en op elk apparaat benaderbaar is. De kaartviewer ‘risicopredictie’ is sinds mei 2023 bruikbaar in de regio Dordrecht. Momenteel wordt de tool nog uitvoerig getest op performance en beveiliging. De komende tijd ligt de focus op het nog beter en slimmer maken van het model en de officiële ingebruikname van de software. Er worden bijvoorbeeld nog extra databronnen toegevoegd. Ook wordt de tool naar meer regio’s uitgerold.
Start project
Er zijn wanneer het nodig is. Dat is de wens voor de inzet van de patrouillevaartuigen. Om dit te realiseren wordt er een voorspelling voor risicovolle situaties ontwikkeld op basis van historische en live data.
Test Dordrecht
We doen een praktijktest met de voorspellingstool in regio Dordrecht. Diverse mobiele verkeersleiders gebruiken de tool dagelijks. Hierdoor krijgen we inzicht in de meerwaarde en verbeterpunten van de tool.
Positieve resultaten
Uit de testperiode komt naar voren dat de tool veel potentie heeft.We willen de tool in gebruik gaan nemen. We werken aan de waarborging van de tool, zodat deze continu verbeterd en ontwikkeld wordt.
Verbeteren
De komende tijd wordt het model slimmer en kwalitatief beter. Er worden bijvoorbeeld nog extra databronnen toegevoegd en de tool wordt uitgebreid naar meerdere regio's.
Oplevering
Smart Patrol werkt toe naar de officiële ingebruikname van de software. Hiermee ronden we het project af. Wel blijven we op de achtergrond aangehaakt voor de doorontwikkeling van het model.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website. Er worden geen cookies gebruikt voor tracking of marketing. Meer informatie hierover vindt u in de privacy- en cookieverklaring.