Rijkswaterstaat bedient veel sluizen op afstand, waarbij operators vaak gebruikmaken van 6 tot 8 camerabeelden om inzicht te krijgen in de situatie in de sluis. In de afgelopen jaren is er gewerkt aan een het innovatieve ‘Overzichtsbeeld op de sluis’. Dit beeld biedt een natuurlijk bovenaanzicht van de hele sluiskolk, in plaats van losse camerabeelden met verschillende kijkhoeken.
[Intro muziek]
Vandaag zijn we met Smart Patrol op sluis Heel. en we zijn bezig met het project Overzichtbeeld. We zijn bezig om de techniek die we al eerder hebben beproefd nog verder te ontwikkelen.
Nu maakt de operator zijn beeld op basis van verschillende camera’s die hij ter beschikking heeft. Het probleem daarbij is, is dat daar geen logisch vervolg zit in de kijkrichting en in de vaarrichting van het schip. Met het overzichtbeeld willen we daar veel meer helderheid in scheppen zodat het ook veel logischer vervolg is en hij beter een besluit op basis van wat hij ziet kan maken. Wat we proberen met het project overzichtbeeld is die sluiskolk in beeld te brengen met wel zo min mogelijk camera’s. En daarvoor gebruiken we 180 graden camera’s. En het effect van 180 graden camera’s, die levert een fisheye-beeld op. En een fisheye-beeld wordt als niet natuurlijk ervaren door de operators. Waar we nu mee bezig zijn is; kunnen we die beelden weer rechttrekken en wat krijgen we dan voor beeld te zien en is dat goed genoeg om te gebruiken in de operatie.
[Muziek]
Omdat we zo’n overzichtbeeld willen creëren moet die camera echt ja best wel hoog hangen om de sluis te overzien. We willen zoveel mogelijk een bovenaanblik creëren. Eigenlijk alsof je er met satelliet overheen vliegt. Vanuit Human Factors oogpunt worden er nu echt wel beginstappen gezet in in een oogopslag kunnen zien wat er zich in de kolk afspeelt. Dus dat zorgt eigenlijk voor een lagere mentale belasting van de operator. Ik denk dat er wel nog een verbeterslag gemaakt kan worden in het finetunen van de overzichtsbeelden zodat die mentale belasting nog kleiner wordt. Ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast over het resultaat wat tot heden toe is bereikt. Er zijn natuurlijk nogal een aantal restpuntjes die nog opgelost moeten worden met dubbeling in beeld. Maar op zich ben ik heel tevreden over het beeld. Ja, we hebben weer een enorme stap vooruit gemaakt.
We hebben nu echt een slag gemaakt in het rechttrekken van de beelden, het netjes naast elkaar zetten zodat je de sluis in één blik kunt overzien. Ja, een enorme stap vooruit!
De huidige manier van bedienen met losse camerabeelden, vereist van de operator veel inzicht en kennis van het specifieke object. Deze werkwijze vergroot de kans op een vergissing.
We werken toe naar één overzichtsbeeld dat het makkelijker maakt voor operators om de situatie te interpreteren. Voor dit overzichtsbeeld worden 180 graden camera’s gebruikt, zodat een bovenaanzicht ontstaat waarbij schepen op natuurlijke wijze door het beeld bewegen. Hierdoor kan de operator nog veiliger werken.
In de afgelopen vier jaar heeft Smart Patrol het overzichtsbeeld samen met de markt ontwikkeld en beproefd. De resultaten zijn positief: de techniek is betrouwbaar en effectief in het ondersteunen van operators bij hun werkzaamheden. Er is veel toegevoegde waarde op het gebied van veiligheid, daarom is besloten om overzichtsbeeld in de operatie te gaan gebruiken.
Bij toekomstige vernieuwingsprojecten van een sluis zal overzichtsbeeld worden geïmplementeerd. Smart Patrol heeft hiermee het innovatieproject afgerond.
Een duidelijk beeld van de hele kolk
Rustig en eenvoudig te interpreteren
schepen bewegen op naturlijke wijze door het beeld
Verminderd de kans op fouten
Inbreng idee
Vanuit de operatie komt het idee ‘Overzichtsbeeld‘ naar voren. Omdat het projectteam de kennis van de markt wil inzetten wordt besloten een challenge te organiseren.
Informatiebijeenkomst
Een toetsing van de challenge overzichtsbeeld vindt plaats, met geïnteresseerden, marktpartijen, kennisinstituten en start-ups. Rijkswaterstaat krijgt hiermee inzicht in de marktmogelijkheden.
Geslaagde testdag
Tijdens een praktijktest tonen marktpartijen wat ze in huis hebben om de bediening van sluizen en bruggen nog veiliger te maken. Hhet projectteam wordt positief verrast door de resultaten.
Winnaar Challenge
Tijdens een spectaculair eindevent in Delft wordt de winnaar bekend gemaakt. De samenwerkende partijen; Royal Haskoning DHV/Ynformed/VCS Observation zijn winnaar.
Proef op Sluis Heel
We beproeven de techniek verder op Sluis Heel. De proef laat zien dat het creëren van een overzichtsbeeld voor een sluiskolk van formaat, met de drie 180o camera’s op 20 m hoog, mogelijk moet zijn.
Proef lagere masten
We onderzoeken of de camera's ook op lagere masten werken. Een test op Sluis Heel toont aan dat een ander type camera en betere software niet voldoende zijn voor goed beeld.
Rechttrekken beeld
Een nieuwe test focust op het 'recht trekken' van de fish-eye beelden. Een praktijkproef levert, na nadere bewerking uiteindelijk het beoogde resultaten op.
Project opgeleverd
Overzichtsbeeld is technisch mogelijk en maakt het bedienen veiliger. Rijkswaterstaat neemt overzichtsbeeld in gebruik. Het project is hiermee voor Smart Patrol afgerond.
Deze website maakt gebruik van functionele cookies die noodzakelijk zijn voor de werking van de website. Er worden geen cookies gebruikt voor tracking of marketing. Meer informatie hierover vindt u in de privacy- en cookieverklaring.