In het land vinden er dagelijks duizenden brugopeningen plaats. Het aantal bruggen en sluizen die van camera’s zijn voorzien en op afstand worden bediend, groeit. Vooral bij bediening op afstand baseert de operator van brug en sluis zijn beeld van de situatie op basis van meerdere camerabeelden, 4 tot soms wel 20. Dat is in de praktijk niet altijd even makkelijk waardoor er veel gevraagd wordt van het inzicht van de operator.
Collega’s uit de operatie hebben meegedacht over hoe we het bedienproces nóg veiliger kunnen doen. Naast één totaal overzichtsbeeld van een object, sluis en/of brug, ziet men ook potentie in ondersteuning bij het detecteren van afwijkingen op en rond de brug met behulp van sensoren en ‘slimme’ camera’s.
Smart Patrol werkt toe naar een detectiesysteem dat onveilige situaties herkent op de brug als een paar ‘extra ogen’ om de operator meer zekerheid te geven tijdens het bedienproces. De detectie vindt plaats op de kritische bedienmomenten. Bijvoorbeeld bij brugbediening: vanaf het moment dat de slagbomen dicht zijn tot het moment dat de brug opengaat. De operator krijgt een melding als er een gevaarlijk situatie wordt gedetecteerd bij het bedienen van het object. De melding is ter ondersteuning van de operator, het bedienen van het object blijft de taak van de operator. Door het inzetten van deze techniek hopen we het bedienen nog veiliger te maken.
Trekker Veiliger Bedienen
“Voor onze collega’s in de operatie kan het maken van een fout, grote gevolgen hebben. Het is daarom heel belangrijk dat zij hiervoor de goede middelen tot hun beschikking hebben zoals camera’s en sensoren. Daarom zet ik me in om met innovatieve oplossingen de operators een nog veiliger werkplek te bieden.”
In 2019/2020 heeft de challenge detectie plaatsgevonden. Hierbij is marktpartijen gevraagd met werkende oplossingen voor detectie in het brugbedienproces te komen. Met de winnaar van de challenge is in 2021 gekeken hoe we deze technieken konden beproeven voor een langere periode en op een echt object. In samenwerking met RWS-WNZ en RWS-PPO heeft het team een proeflocatie op de brug van de Biesboschsluis ingericht. Met de winnaar van de Challenge en de IoT Inwinketen (Internet of Things) van RWS-CIV hebben we een Proof of Concept (PoC) detectie op de brug ontwikkeld. Deze PoC is in 2022 beproefd op de testbrug en heeft z’n potentie laten zien.
In 2023 zijn we gestart met de doorontwikkeling van de PoC. Daarnaast hebben we een marktpartij, gespecialiseerd in Human Factors in het bedienproces, in de arm genomen om te werken aan het ontwerp van een User Interface voor het detectiesysteem. Deze userinterface moet de operator zo goed mogelijk gaan ondersteunen in zijn of haar werk. Parallel hieraan hebben we eerste stappen gezet in het onderzoek naar wat Lidar in de toekomst kan bijdragen aan het nog effectiever detecteren van gevaarlijke situatie tijdens het bedienproces.
Realiseren, beproeven en integreren van een Proof of Concept (PoC) detectie op de brug met het ontwerp van de User Interface. Deze geïntegreerde PoC is een opstap naar een Minimum Viable Product (MVP), ter toetsing in de operatie op een nog te selecteren testlocatie. Deze MVP-test willen we in 2024 uitvoeren en afronden. Parallel hieraan onderzoeken we wat nodig is om het hierna in productie te nemen en op te schalen. En doen we verder onderzoek naar het gebruik van aanvullende sensoren en detectietechnieken.
Detectie op brug in productie
In 2025 wordt detectie op de brug in beheer genomen en op nog nader te prioriteren locaties geïmplementeerd.
Het gebruik zal worden gemonitord en er zal een continue proces van verbetering plaatsvinden. Hierna zal opschaling ingezet worden.
Operationele test met objectdetectie
In 2024 wordt het UI-ontwerp geïntegreerd met de PoC detectie op de brug, wat moet resulteren in een Minimum Viable Product (MVP).
Deze moet zo ontworpen zijn dat het zo uniform mogelijk ingezet kan worden op (bijna) iedere RWS-brug. De MVP zal in de operatie op een nog nader te bepalen worden beproefd. Hierna zal besluitvorming omtrent mogelijke in productie name plaatsvinden.
PoC verbeteren en UI ontwerpen
Na de succesvolle proeven op de Biesboschsluis is besloten detectie op de brug als eerste door te ontwikkelen richting operatie.
De PoC wordt aan een betrouwbaarheidsonderzoek onderworpen en op basis daarvan verder verbeterd. Een start is gemaakt met het ontwerp van een User Interface (UI) dat de bedienaar zo effectief mogelijk in het bedienproces moet ondersteunen.
Testdag systeem controleren
Nadat het detectiesysteem door de leverancier is ingeleerd, worden op de testlocatie in Werkendam de resultaten ‘real live’ beoordeeld. Ook hier spelen we weer verschillende scenario’s na.
De resultaten blijken veelbelovend.
Testdag systeem inleren
De winnaar van de detectie challenge krijgt de opdracht met de RWS-IoT inwinketen een Proof of Concept te ontwikkelen. Ze combineren hierin twee technieken (object- en anomalie-detectie). Met hulp van de collega’s van de regionale dienst WNZ wordt op de Biesboschsluis in Werkendam een test locatie voor het detectiesysteem ingericht.
In april 2022 nemen we tijdens enkele testdagen scenario’s op nodig zijn om het systeem in te leren. Daarvoor zijn diverse objecten op de brug gelegd en gefilmd.
Winnaar Challenge Detectie
Bij een challenge hoort natuurlijk een winnaar en die is in november bekend gemaakt tijdens een digitaal georganiseerd eindevent.
Aan de hand van filmpjes presenteerden de deelnemers nogmaals hun technische oplossingen. Studio Diip/Pegamento kwam als winnaar uit de bus.
Geslaagde Challenge Detectie
In april 2020 worden drie marktpartijen geselecteerd. Door corona wordt de testdag 2 keer uitgesteld, maar in oktober 2020 is het zover: de geselecteerde marktpartijen en een team van Young Professionals van RWS CIV tonen hun technische oplossingen voor detectie bij de bediening van bruggen.
De oplossingen laten hun meerwaarde zien en worden tijdens de testdag door een groep van RWS-operators en -deskundigen beoordeeld.
Bijeenkomst met geïnteresseerden
In mei 2019 vindt in het Topshuis in Zeeland de Informatiebijeenkomst voor de Challenge met maar liefst 47 geïnteresseerden (marktpartijen, kennisinstituten en start-ups) plaats.
De genodigden ontvangen niet alleen informatie, maar kunnen ook meedenken en –praten. En er worden onderling contacten gelegd voor mogelijke samenwerking.
Eind 2019 wordt de challenge gepubliceerd.
Inbreng idee voor detectie
Vanuit onder andere de operatie komt het idee ‘slimme camera’s ‘ en andere sensoren in te zetten voor detectie van onveilige situaties tijdens het bedienproces. Met deze detectietechnieken zou het bedienproces voor bruggen en sluizen nog veiliger uitgevoerd kunnen worden.
Omdat het projectteam de kennis van de markt wil inzetten wordt besloten een challenge te organiseren.
Smart Patrol is het innovatieprogramma Water en Scheepvaart binnen Rijkswaterstaat.
© 2024 Smart Patrol, een sterk merk van VWM