Smart Patrol

Detectie op de brug

Detectiesysteem dat onveilige situaties herkent tijdens het bedienproces

Over Detectie

Detecteren van onveilige situaties op de brug

In het land vinden er dagelijks duizenden brugopeningen plaats. Het aantal bruggen en sluizen die van camera’s zijn voorzien en op afstand worden bediend, groeit. Vooral bij bediening op afstand baseert de operator van brug en sluis zijn beeld van de situatie op basis van meerdere camerabeelden, 4 tot soms wel 20. Dat is in de praktijk niet altijd even makkelijk waardoor er veel gevraagd wordt van het inzicht van de operator.

Collega’s uit de operatie hebben meegedacht over hoe we het bedienproces nóg veiliger kunnen doen. Naast één totaal overzichtsbeeld van een object, sluis en/of brug, ziet men ook potentie in ondersteuning bij het detecteren van afwijkingen op en rond de brug met behulp van sensoren en ‘slimme’ camera’s.

Zonder detectie
Met detectie

Hoe ziet detectie eruit? Versleep de lijn om het te ervaren

Ambitie

Detectiesysteem voor afwijkende situaties

Smart Patrol werkt toe naar een detectiesysteem dat onveilige situaties herkent op de brug, om de operator meer zekerheid te geven tijdens het bedienproces. De detectie vindt plaats op de kritische bedienmomenten. Bijvoorbeeld bij brugbediening: vanaf het moment dat de slagbomen dicht zijn tot het moment dat de brug opengaat. De operator krijgt een melding als er een gevaarlijk situatie wordt gedetecteerd bij het bedienen van het object. De melding is ter ondersteuning van de operator, het bedienen van het object blijft de taak van de operator. Door het inzetten van deze techniek hopen we het bedienen nog veiliger te maken.

Uitlegvideo over het project detectie op de brug

Karin de Jong

Trekker Veiliger Bedienen

“Voor onze collega’s in de operatie kan het maken van een fout, grote gevolgen hebben. Het is daarom heel belangrijk dat zij hiervoor de goede middelen tot hun beschikking hebben zoals camera’s en sensoren. Daarom zet ik me in om met innovatieve oplossingen de operators een nog veiliger werkplek te bieden.”

Stand van zaken

Beproefd en de basis gelegd

In 2019/2020 hebben we de markt uitgedaagd met een detectiechallenge. Hierbij werden marktpartijen gevraagd om werkende oplossingen voor detectie in het brugbedieningsproces te ontwikkelen. Met de winnaar werd in 2021 een proeflocatie op de Biesboschsluis ingericht. Met verschillende proeven is hier de potentie van het systeem aangetoond. In 2023 is het systeem verder doorontwikkeld. We hebben bijvoorbeeld gewerkt aan de manier waarop een detectie aan de operators getoond moet worden.

Parallel hieraan hebben we eerste stappen gezet in het onderzoek naar wat Lidar in de toekomst kan bijdragen aan het nog effectiever detecteren van gevaarlijke situatie tijdens het bedienproces.

Praktijkproef

Verbeteren en integreren in bedienplek

We voeren een test uit op de Schellingwouderbrug waarbij het detectiesysteem wordt toegepast op de bestaande camerabeelden. In de eerste fase werken we aan een proefopstelling in Delft, waar de live camerabeelden van de brug inmiddels binnenkomen. 

Als de werking van de techniek is aangetoond, is het de bedoeling om het systeem naar een losse (niet operationele) werkplek op de Verkeerspost in Schellingwoude te brengen. Vanaf dan gaan we met operators vaststellen hoe het systeem functioneert en waar het verbeterd en/of aangepast kan worden.

Prototype van de User Interface

Tijdlijn

December 2018Innoveren
Mei 2019Innoveren
Oktober 2020Innoveren
November 2020Innoveren
April 2022Innoveren
Juni 2022Innoveren
2023Innoveren
2024 Uniformeren
2025Produceren