Nieuws

Goed op de hoogte

Risicopredictie: het voorspellen van risico’s op vaarwegen

Vorige week stapten we aan boord bij mobiel verkeersleider Ron. We mochten meevaren tijdens zijn dienst om te zien hoe hij het programma risicopredictie gebruikt. Het programma voorspelt risico’s op de vaarwegen en wordt ontwikkeld door Smart Patrol.

We stapten in Dordrecht aan boord, waar Ron ons met een kop koffie stond op te wachten. Ron vertelt dat hij voorheen altijd zijn dienst begon met het kijken in het digitaal journaal, om te zien waar zijn collega’s waren geweest. Aan de hand hiervan bepaalde hij samen met zijn team waar ze tijdens hun dienst naartoe gingen. Nu maken ze ook gebruik van het programma risicopredictie om te bepalen waar ze het beste naartoe kunnen gaan.

Kaart met risico voorspelling

Ron laat ons een digitale kaart zien van de omging Dordrecht. We zien dat de vaarwegen zijn onderverdeeld per kilometer (kilometerraai). Elke kilometer heeft een bepaalde kleur op de kaart. Met de kleur wordt aangegeven hoe groot het mogelijke risico is. Er worden verschillende criteria gebruikt om tot de voorspelling te komen. Denk hierbij aan gegevens van de KNMI, de waterhoogte en IVS-next gegevens. Er is een algoritme (computerprogramma) ontwikkeld die deze data analyseert en bepaald hoe groot het risico in een gebied is. Aan de hand van deze informatie kleurt een gebied groen, oranje of rood.

Mobiele verkeersleider blijft zelf keuzes maken

Met risicopredictie kan Ron tot 2 uren vooruit kijken in de tijd. Ook laat het programma zien waarop het aangegeven risico is gebaseerd. De mobiele verkeersleiders bepalen zelf of ze naar het risicogebied varen. Risicopredictie ondersteunt het team aan boord, zij blijven zelf de keuzes maken.

‘Het kan worden vergeleken met de buienradar van 20 jaar geleden, maar dan voor het voorspellen van risico’s op vaarwegen’

De buienradar van 20 jaar geleden

Het programma helpt om de veiligheid op de vaarwegen te verbeteren, door vooraf te weten waar een verhoogd risicogebied is en daar te zijn waar we nodig zijn. Het programma wordt voortdurend doorontwikkeld en wordt steeds geavanceerder. Zo wordt er onder andere gekeken naar het toevoegen van meer data en het verbeteren van het algoritme. ‘Het kan worden vergeleken met de buienradar van 20 jaar geleden, maar dan voor het voorspellen van risico’s op vaarwegen’ vertelt Herman van Dijk – projectleider risicopredictie.

Dit jaar wordt risicopredictie in productie genomen en wordt het een officieel onderdeel van Rijkswaterstaat. In de toekomst zal het programma ook worden uitgerold over heel Nederland, zodat het overal kan worden gebruikt om de veiligheid op de vaarwegen te verbeteren.