Video's Slimmer Inzetten Vaartuigen

Die maken het duidelijk

Test met Laserbarrière

Smart Patrol test of het gebruik van laserstralen een goede manier is om duidelijk te maken wat de juiste vaarroute is, zodat sluizen en stuwen veilig worden gepasseerd.
 
We zijn vandaag in Heel, vlakbij Sluis HeelWe gaan een laser testen, dat is een laserbarrièreEn dat gaan we nu eigenlijk in een mini-test uitproberen.
 
Het voordeel is dat het een goedkopere, simpele manier is om een verhoogde veiligheid te creëren bij de bij de passage van de stuwen en de sluizenWe hebben hier verschillende lasers getestEen 2 watt sterkte, 5 watt en 10 wattDie hebben we geprojecteerd in verschillende kleurenWe zien verschillende kleuren zeg maar minder of beterEn die hebben we dan vervolgens ook in verschillende hoeken getestAls je recht de laser inkijkt, dan zie je hem het best en hoe verder je schuin gaat, hoe minder goed je hem zietEn dat is van invloed op een eventuele vaarweg gebruiker, in welke hoek die na een laser gaat varen op een gegeven moment.
 
Ik vind het mooie presentatieIk ben alleen nog sceptisch over de mogelijkheden zoals dat de binnenvaart het zeg maar vanuit het stuur het op het water gaat zien.
 
Aangenaam verrast , ik had niet de verwachting dat er met lasers zoveel mogelijk wasIk ben alleen wel heel erg benieuwd hoe dit er op het water uit gaat zien, visueel.
 
Ik had er eigenlijk nauwelijks een voorstelling van, maar ik zie er zeker potentie in, ik zie zeker wel mogelijkheden.
 
Een vervolgstap is, is dat we dit gaan evaluerenWe gaan kijken van wat heeft het opgebrachtEn is dit mogelijk iets wat bij een object getest kan worden.

Risicopredictie

We zijn hier vandaag in Dordrecht , we zijn hier voor de presentatie van risicopredictie. Risicopredictie is een tool wat risico’s gaat voorspellen op de vaarwegen. Dat doen we voorlopig alleen in Dordrecht , en daarna gaan we het uitrollen over Nederland.

[Muziek]

Als we dus ’s morgens met de dienst gaan beginnen , wat we dus nu doen is dat we in het journaal kijken van waar is de andere dienst geweest. Welke kant van de rivier heeft hij gepakt? En dan gaan we nu dus zegmaar de andere kant op. Nu helpt dit programma ons om echt te gaan kijken van waar kan het de komende 2 uur druk worden? Aan de hand daarvan kunnen we dus ook kijken of we die kant op gaan, een ja of te nee.

[Muziek en marifoon geluiden]

Wat we hier zien is dus het totaalgebied van regio Dordrecht. En per kilometerraai kunnen we ook zien van wat er dus gebeurt in zo een vak. En dat kleurt dan op een gegeven moment groen, geel of rood . en afhankelijk daarvan kunnen we dus zegmaar zien wat dus zegmaar de gevaarstelling zal gaan worden. Je ziet dus zegmaar hier wat voor criteria we allemaal gebruiken. Om dus zegmaar tot een bepaalde risicopredictie te komen. De KNMI, de waterhoogtes , de eb en vloed , IVS next gegevens.

Dit programma bepaald niet van waar we naartoe gaan. Maar dat moet de mobiele verkeersleider helpen een keuze te maken, om ergens naartoe te gaan. En al is het alleen maar voor het zicht , We zijn dan in ieder geval wel waar we wezen moeten. Risicopredictie is eigenlijk de buienradar van 20 jaar geleden. Althans, daar staan we nu. Het blijft doorontwikkeld worden , zodat het ook de buienradar van nu gaat worden. Risicopredictie is dus in ontwikkeling. Dit jaar gaan we het in productie nemen. Dat betekent dat we het onderhoud geregeld hebben , dat het een officieel programma van ons gaat worden. En in de toekomst gaan we het ook uitrollen over heel Nederland.

[Muziek]