Met waterdieptedata de optimale posities van de markering te bepalen
Er wordt onderzoek gedaan naar dynamische, virtuele vaarwegmarkering in plaats van fysieke lichtboeien op de Waal. Fysieke markeringen liggen niet altijd op te optimale plek, bijvoorbeeld na stijgende waterstanden kan het even duren voordat alle markeringen zijn verlegd. Daarom wordt onderzocht of er op een andere manier bij de schipper de vaarwegmarkering getoond kan worden. Door dit op een digitale manier te doen kan de markering efficiënt verlegd worden na iedere wijziging van de waterstand.
Ambitie
Bevaarbare breedte en veiligheid van de scheepvaart vergroten
We onderzoeken of het mogelijk is om met behulp van waterdieptedata de optimale posities van vaarwegmarkering te bepalen, die de bevaarbare breedte en veiligheid van de scheepvaart kunnen vergroten. Hiermee wordt optimaal gebruik gemaakt van het vaarwater, wat ten goede komt aan de veiligheid.
Huidige manier van vaarwegmarkering met een boei
Jemer de Lange
Coördinator Scheepvaartinnovaties
“Fysieke markeringen liggen niet altijd op te optimale plek, bijvoorbeeld na stijgende waterstanden kan het even duren voordat alle markeringen zijn verlegd. Door dit op een digitale manier te doen kan de markering efficiënt verlegd worden na iedere wijziging van de waterstand.”